Загиналата в самолетната катастрофа край Ихтиман Вяра Лозанова бе единствената жена у нас, която работеше като авиомеханик по бойните хеликоптери. Това разказа за „Марица” бившият командир на авиобаза „Крумово” о. з. генерал Стефан Петров.

Вяра се е познавала много добре с катастрофиралия със самолет преди месец край село Оризари Стефан Василски. И двете трагедии се случиха с малки тренировъчни летателни апарати. Вяра и Стефан били редовни посетители на летището край Белозем.

„Много добре познавам Вяра Лозанова. По мое време тя работеше в свързочната ескадрила на авиобазата. Помня и баща й - подполковник Васил Лозанов”, разказа о. з. генерал Петров.

Бившият командир на авиобазата от 2003 до 2010 година бил потресен, когато разбрал за катастрофата край Ихтиман. „Чух името и бях шокиран. То е много характерно - веднага осъзнах, че това е нашата Вяра”, каза о. з. генералът.

Бащата на Вяра Лозанова се пенсионирал като щурман насочвач. Не е управлявал самолет, защото това е наземна длъжност. О. з. ген. Петров подчертава и нещо друго - Вяра Лозанова сама пожелала да завърши трудната специалност авиомеханик. „Не съм съвсем сигурен, но мисля, че тя е единствената жена с тази професия в България. Това е тежко занимание - там трябва да се работи по целия двигател на хеликоптерите и се носи персонална отговорност. Една грешка може да е фатална”, казва той.



О. з. генералът помни, че почти всички жени в техническите служби на авиацията избират да се занимават обикновено с финото оборудване на хеликоптерите, защото това физически е много по-лесна и чиста работа. По времето на Стефан Петров Вяра Лозанова била един от най-лъчезарните хора в авиобазата. Затова и изпълнявала ролята на Снежанка по време на коледните тържества в Крумово.

Пилотът Нено Рангелов от летището за малки самолети край Белозем пък разказва, че Вяра ходила на него с голямо желание. „При нас идването е хоби. Тя идваше почти всяка седмица и ни даваше много полезни съвети. Ние ценяхме общата й култура, свързана с двигателите на различните летателни машини. Не е участвала в ремонта на машините ни, защото имаме персонал за това”, обясни Рангелов, който е пилот на Су-25 и един от собствениците на летището край Белозем.

Преди няколко години се появиха информации, че то няма нужните разрешителни за извършване на полети от него. Било една заградена поляна с хангар край магистралата. „Аз имам всички разрешителни да извършвам обучение с малки самолети. Това означава, че на летището ни може да се излита и каца. От 3-4 години имаме всички разрешителни”, каза Нено Рангелов.

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ