Основната причина за зачестилите авиокатастрофи е човeшкият фактор. Това каза директорът на Специализираното звено за разследване на авиационни събития (СЗРАС) към Министерство на транспорта Христо Христов по повод зачестилите авиокатастрофи в страната.

Относно версиите, които се разглеждат за трагичния инцидент с малкия самолет, който се разби преди дни край Ихтиман и доведе до смъртта на двама души, Христо Христов отбеляза, че винаги, когато има инцидент, преди започването на самото разследване, инспекторите работят върху 4 хипотези, докато се създаде комисия.

„Първата е човешкият фактор, втората е техническата обстановка на въздухоплавателното средство, третата е влошени метеорологични условия на етапа на самото събитие и четвъртата е здравословното състояние на командира на летателното средство в този етап“, заяви той.

„Очевидците споделят, че при набор на височина от между 60-80 метра, ориентировъчно, самолетът е започнал рязък завой наляво. В следващия момент е попаднал в свредел и са го видели, че е направил три витки. След това са го видели хоризонтиран, за което предполагаме, че е в етап на плосък свредел. От там той остава без скорост и пада на земята без да има постъпателно движение“, разказа директорът на Специализираното звено за разследване на авиационни събития. 

Той припомни, че от началото на годината са регистрирани 3 авиокатастрофи с общо 8 жертви.

„Първият беше на 2 април, който се случи на територията на Република Северна Македония, след това на 20 април в село Оризаре и третата е тази, която се случи на 26 май край Ихтиман. За съжаление, и трите случая са с жертви. При първия загина цяло семейство - мъж, жена и две деца, във втория случай загинаха пилотът и пътникът на борда, при последната авиокатастрофа отново имаше две жертви“, посочи Христов, цитиран от Фокус.
 
По думите му основната причина за тази черна статистика е човекът.

„Той трябва да направи оценка на метеорологичната обстановка преди изпълнение на полета. Важна е организираността му, неговата концентрация за изпълнение на този полет и неговата предварителна подготовка. Когато отива към въздухоплавателното средство, той трябва да се подготви за това, каква роля ще изпълнява - полет по кръга или полет по маршрут“, подчерта директорът.

Той отбеляза, че пилотът трябва да си припомни много неща преди да се качи на самолета.

„Трябва да му направи оглед, след като установи, че всичко е изправно, може да излети. Пуска се полетен план, когато е в контролируемо въздушно пространство по летищата и във временно отделени зони. Той отива в Държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение" и от там му го одобряват или не, и след това радиокомуникира с органите на реда, докато прелита през тези зони“, каза още той. 

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ!