"Без изменение на Конституцията не може да сменим нито Висшия съдебен съвет, нито главен прокурор", това каза председателят на Народното събрание (НС) Ива Митева.

"В тази конфигурация на парламента за субсидията от 1 лев не съм оптимист. Като че ли не съм оптимист и за мажоритарната система", допълни още шефката на парламента.

Ето какво още каза Митева в интервю за "Телеграф":

Госпожо Митева, популизъм ли е намаляването на депутатските заплати според вас? Парламентът все пак прие да не бъдат намалявани заплатите на народните представители и вие взехте отношение по този въпрос.
- Аз бях длъжна да взема думата по този въпрос, защото на народните представители години наред се налага да обясняват за начина, по който се формират техните възнаграждения. Самата конституция за съжаление казва, че те определят своите възнаграждения.

Аз направих справка и я предоставих абсолютно коректно на всички народни представители, за да се запознаят как се формират заплатите в други държави. В много държави се формират точно така – три средномесечни заплати, както е и в България.

- Как точно, обяснете?
- 1576 лева е средномесечната заплата у нас. Умножете го по три. Това е основната ни заплата. И след това се добавят процентите за участие в комисия, за председател на парламент, заместник-председател на парламент. Мисля, че принципът е определен още по времето на Иван Костов по негово предложение.

И всички специалисти казват, че това е една добра база за формиране на депутатската заплата. Разумно и балансирано. Но това, което откривам в повечето държави, е народните представители да имат допълнителни пари за сътрудници, за транспортни и материални разходи. В някои държави се стига до крайности да се изплаща обезщетение на депутатите след мандата, за да свикнат с нормалния живот и да се приспособят към новата реалност.

Няма как председателят на парламента, президентът и министър-председателят да получават 1500 лева, представете си надолу какво ще се получи, когато всички заплати на президент, министри, регулаторни органи са обвързани с тях. И смятате ли, че някой ще работи!? Аз получих вече обаждания от членове и председатели на регулаторни органи с въпроса: Кажете ни ще го приемете ли, за да си подадем оставките и да се върнем като експерти.

И тези хора с голяма отговорност ще започнат да напускат. Няма какво да се лъжем. Истината е, че възнаграждението е обвързано с високата отговорност, която народният представител носи. Това е логиката на възнагражденията и на респективно отговорността, която носят членовете на регулаторните органи, конституционните съдии и всички други висши държавни длъжности, чиито заплати са обвързани с депутатските. Възнаграждението е гаранция и за независимостта на депутата, за това, че той ще се води единствено от своята съвест и убеждения при гласуването си в зала.

- Това намаляване до какво ще доведе?
- Това ще принуди народните представители да прокарват лобистки закони, да започват да се привързват към фирми. И въобще какви хора ще влизат в Народното събрание, защото всеки ще предпочита да си работи в бизнеса, а не да стане народен представител, освен ако няма някакви други интереси. Затова ние трябва да седнем и да намерим този баланс. Да преразгледаме ниските заплати в местната администрация, в териториалните звена, в социалните служби, въобще на цялата администрация.

Уважението ми е към всички хора, които трябва да получат достойно заплащане. Необходимо е честно възнаграждение и същевременно намаляване на броя на администрацията, така че в нея да има подготвени и ефективни кадри, които да обслужват с пълния си капацитет възможно най-качествено гражданите. Същевременно е необходимо и съкращаване на самата администрация, за да не е тя прекомерно раздута и в тежест на данъкоплатците.

- Как ще направите парламента по-ефективен?
- Аз предложих комисиите да заседават от вторник до петък, най-малко веднъж седмично, а не както досега, само сряда и четвъртък, за да започнат да работят по-активно и задълбочено. Предложих и редица нови положения, които се радвам, че бяха приети.

Всички те са свързани с качеството на законите, по-дългото им обмисляне, изготвянето на реална и ефективна оценка на въздействие на законодателството, преграждане на възможността за превърналите се в правило последните години порочни практики през преходни и заключителни разпоредби да се приемат лобистки промени.

- Как ще ги задължите?
- Няма вече спадащ кворум. Има лично гласуване. Има онлайн заседания. Тоест и вие трябва да ги задължите, като ги наблюдавате внимателно и отразявате тяхната работа.

- Гражданите и журналистите?
- Да, вие, гражданите и журналистите. Точно така.

- Кои ще са приоритетните закони, които ще се гледат? И специално да попитам за мажоритарния вот и намаляването на партийната субсидия на 1 лев кога ще се разгледат и каква е вашата позиция като юрист?
- Много закони са важни. Но ние в предишния парламент внесохме предложението за субсидия от 1 лев. Видяхте, че това не се получи. Дори ГЕРБ, които заявяваха, че ще подкрепят, накрая не го направиха. Когато правите такива промени, търсите мнозинства. Но ние пак ще го внесем.

- Ще получи ли подкрепа?
- В тази конфигурация за субсидията от 1 лев не съм оптимист. Като че ли не съм оптимист и за мажоритарната система. Това, което притеснява по-малките партии, е, че няма да намерят достъп до парламента. Това, което е хубаво при мажоритарната система, е, че договорките се случват пред очите на избирателя.

Те се извършват преди изборите, особено както ние предлагаме вот на два тура, и вие трябва да се прегрупирате и открито да заявите с кого ще работите, за да спечелите. Така че вие излизате с ясно лице пред избирателите си и след това в парламента работите по този начин.

За разлика от пропорционалната система, където, виждате, казвате, че сте против всички, обаче, като влезете в парламента и видите каква е конфигурацията, особено при такъв фрагментиран парламент, вие трябва да започнете да правите следизборни коалиции, това, което се опитват да ни накарат и нас. Затова мажоритарната система е много хубава от гледна точка на факта, че там личността изпъква, там качествата на кандидата са много по-важни.

Аз съм поела ангажимент, че ще внесем такъв законопроект, но това трябва да се случи, когато мине преброяването, когато направим избирателните списъци, когато направим изборните райони от една професионална комисия, защото смятам, че не е работа на президента да го прави. Когато тези стъпки се извървят, ние ще предложим тази система.

Това, което беше обявено за противоконституционно, че пропорционалната система ще се прилага до следващите редовни избори – да, ние напълно осъзнавахме, че този текст сам по себе си не променя системата, но той даваше политическа заявка за промяна на системата. С тази разпоредба ние казвахме „не“ на тази пропорционална система, която не може да изведе хората да гласуват. Хората търсят нещо различно и ние ще работим в тази посока за силен мажоритарен избор.

- А другите приоритети?
- Ние сме за преизчисляване на пенсиите, но не по този начин, който предложи БСП, защото той не е верен. Трябва да направим така, че наистина на всички пенсионери честно и справедливо да се преизчислят пенсиите. Не искам да има напрежение между хората.

Трябва да разгледаме и заплатите на най-ниско заплатените служители. Аз съм добре запозната как се формират заплатите в държавната администрация. Може би съм от хората, които години наред се възмущават, че на служителите в държавната администрация им се отне така нареченият трудов стаж, защото вие сте журналист и вие получавате клас прослужено време, депутатите също получават клас прослужено време.

Работещите в съдебната система, военните, полицаите получават по два процента клас прослужено време. А служителите в държавната администрация получават нула за развитието си през годините. Смятам, че е неравнопоставено и дискриминационно.

- Вие знаете разпространеното мнение, че администрацията не е достатъчно ефективна...
- Аз знам това, но това е друг въпрос дали администрацията трябва да се преструктурира. Аз също ще започна преструктуриране в Народното събрание, но все още не ми стига времето, въпреки че съм по 12 часа в Народното събрание. На комисия ясно заявих, че ще работя в посока да се ограничи максимално ползването на автомобилите в парламента и те да се ползват само за служебни цели, като започнах работа в тази посока.

Друга важна тема е здравеопазването. Проблемите в образованието, съдебната реформа. Включително трябва да се консолидираме около промяна в конституцията, защото без промяна в конституцията нито Висшият съдебен съвет можем да преструктурираме, за да е по-ефективен и независим, нито можем да решим проблема с липсата на отговорност и възможност за независимо разследване на главния прокурор. Просто така е заложено.

- Това може ли да стане с обикновено Народно събрание?
- С обикновено Народно събрание смятам, че може да стане. Даже нашата амбиция е да поискаме да се преразгледат хипотезите, изложени от Конституционния съд в решение №3 от 2003 г., защото всички знаем как се стигна до него и защо беше постановено. Мисля, че е дошло времето за това. Но има и друго решение на КС №13 от 2010 г., съгласно което мандат, предвиден в конституцията, не може да бъде прекратен с обикновен закон. Така че имаме доста въпроси за решаване. Имам надежда, че нещата може да се случат, но просто трябва да се обединим и да работим заедно.

Коя е тя?
Доктор по конституционно право
През 1996 г. завършва СУ „Св. Климент Охридски“, специалност „Право“
От 1998 -2000 г. работи в Министерството на правосъдието
От 2000 г. започва като държавен експерт в НС, а от 2015 г. е директор на дирекция „Законодателна дейност и право на ЕС“ в НС
Председател на 45-ото народно събрание.