Делото за катастрофата, в която загинаха 45 души на АМ "Струма", ще се води на територията на България. 

Председателят на Асоциацията на пострадалите при пътнотранспортни произшествия - Владимир Тодоров, заяви в студиото на "България сутрин", че строго разписаните процедури, по които минава разследването на ПТП, са свързани с назначаването на много експертизи, които се правят от външни експерти. 

"Прокуратурата определя вещите лица. Имало е случаи, в които чакаме експертизи по две години. Има изключително голям проблем със съдебните медици. В Кюстендил, Перник и Благоевград има двама съдебни лекари. Надявам се този случай да бъде с приоритет, но минимум 6 месеца. Ще има разпити на оцелелите, на свидетели, на работници...", обясни той.

Обезщетенията

"Всеки автобус, който се движи по нашите пътища, има или застраховка "гражданска отговорност", или застраховка "зелена карта". В случая това е "зелена карта". Отделно има застраховка на пътниците, тя е с по-ниски нива на обезщетение. Лимитите в България са от порядъка на 5 млн. евро. В Република Северна Македония са около 600 хил. - близо 10 пъти по-ниски са нивата", посочи Тодоров.

И добави, че близките на починалите трябва да предявят претенции към македонския застраховател. Нашето Бюро "Зелена карта" може би ще има указателство по отношение на обработването на щетите, допусна той и подчерта, че обезщетенията няма да върнат хората.

"Нашата прокуратура и следователите са водещи, близките на починалите са пасивна страна. Може да не се стигне до наказателно дело, ако се установи, че вината за катастрофата е на шофьора. Тогава няма да се стигне до съдебна фаза, тъй като няма да има кой да бъде съден", заяви Тодоров.

От думите му стана ясно още, че ако имаме само грешка на шофьора, то застрахователят ще плати на роднините. Но ако имаме и проблем с инфраструктурата, би могло застрахователят да насочи регрес към собственика на пътя. Обезщетенията се изплащат, след като е ясно кой е виновен.

Бившият следовател Георги Илиев коментира пред Bulgaria ON AIR, че разследващите органи вече имат събрани данни, търсили са доказателства, видели са дали има спирачен път, горе-долу са определили скоростта на автобуса и мястото, от което е започнал да се отклонява от пътя. 

Той бе категоричен, че оцелелите пътници най-добре могат да кажат дали е имало взрив преди или след катастрофата.

"Не знаем дали има движение на автобуса при започнал процес на горене и взрив. Една част от хората са тръгнали към вратата, а друга част са съобразили и са решили да излязат през прозорците.

Горенето на автобуса продължава 4-5 минути и ако този процес беше по-дълъг, хората щяха да имат повече време и да има повече спасени", заяви Илиев.