Един свещеник заплати с живота си разкола в българската църква. Преди 20 години отец Стефан Камберов беше зверски убит не от друг, а от свещеник и клисар заради църковни имоти, за които се биеха синода на Пимен и този на Максим, припомнят Труд.

Справедливостта така и не възтържествува, въпреки че престъпниците бяха задържани. Те получиха по 4,5 и 5,5 г. затвор и присъдата взриви тогава българското общество. Жертвата отдавна е забравена от всички, освен от близките и приятелите си.

През 2002 г. един от най-красивите манастири в България - “Свети Пантелеймон” близо до с. Добринище, става арена на жестоко убийство - зверски е насилен и пребит отец Стефан Камберов. До смъртта си той прекарва по-голямата част от дните си в светото място. За него вярващите казват, че бил кротък човек и добър духовник.

Гейове и извратени типове се натискат за митрополити

До началото на 2001 г. “Свети Панталеймон” и имотите му се стопанисват от алтернативния синод на покойния Пимен и неговия наместник в Благоевградската епархия - владиката Гавриил.

Със своите 370 декара в райското място манастирът е апетитен залък за всички. През август 2001 г. по време на църковния празник на манастира, гледащи се на кръв представители на двата синода се изправят един срещу друг в спор за собствеността и ползването на манастирските имоти и едва не се стига до сблъсък. Той обаче ще се състои година по-късно.

През юли 2002 г. - дни преди убийството, хора на неврокопския митрополит Натанаил нахлуват в манастира и сменят бравите на вратите. Отец Стефан Камберов е бил сред изгонените.
 


Около 22.00 ч. на 22 юли той обаче пристигна в обратно и заявява, че няма да си тръгне. Двама свещеници от нахлулите привърженици на Натанаил, които охранявали превзетия манастир, го избутали навън и потърсили помощ от други от околностите, тъй като помислили, че хората на алтернативния синод се готвят да атакуват манастира.

Към 23,30 часа пристигнат десетина свещеника от Добринище, Банско и Якоруда, от синода на Пимен. Те опитват да убедят отец Стефан да си иде, но той отказва. “Настаняват” то с три одеяла на портала и за момент сякаш нещата се успокояват. След около два часа на мотор пристигна отец Малин Сакарев от Добринище.

Според дякон Данаил от манастира, Сакрев бил пиян и носел със себе си и бутилка мастика. Той сяда да си допие на първия етаж на манастира заедно с клисаря Борис Еринин. Уплашен от нашествието, отец Стефан си събира багажа и потегля към с. Добринище. След него обаче тръгват Борис Еринин и Малин Сакарев.

По средата на пътя между манастира и селото те го настигат, пребиват го до смърт, свалят му расото, събуват му панталоните и го зарязват окървавен и гол в крайпътната канавка. След това Еринин се връща в манастира, а Малин Сакарев отпрашва към Добринище, за да си допие. Призори тялото на отец Камберов е открито окървавено.

Край манастира имало катун и по-късно циганите, които са свидетели по случая, дават показания, че са чули виковете на насилвания и убиван свещеник Стефан: “Малине, не ме бий! Недей! Недей!”.

Според свидетелите и аутопсията, свещеникът е бил мъчен и насилван особено жестоко преди да настъпи смъртта му. Около шест часа призори извършителят отец Малин се обадил на Неврокопския владика Натанаил, за да му съобщи лично, че свещеникът от Пименовия синод в Банско е мъртъв.

Изнасилен с кол свещеник стана светец

Още на 23 юли 2002 г. убийците на дядо Стефан са разкрити и арестувани, а в Югозападна България избухват масови брожения за отнемане на духовния сан на митрополит Натанаил и за разпопване на хората му.

След едномесечно мълчание, патриарх Максим публично порицава убийството на отец Стефан, но Светият синод категорично отказа да отлъчи от редовете си Натанаил и “воините” му с обяснението, че това е груба намеса в делата на самоуправляващата се Българската православна църква.

 

След като излежа присъдата си, клисарят Борис Еренин беше категоричен пред “Топпреса”, че не е убиец.

Благоевградските свещеници от алтернативния синод, начело с дядо Гавриил, сезират Военната прокуратура за бездействие на полицията, довело до смъртта на Стефан Камберов. В РДВР-Благоевград започва проверка, която приключва няколко седмици по-късно със заключението на тогавашния є директор полк. Богомил Янев, според когото убийството на отец Стефан е хулигански акт и резултат на агресия, провокирана от употреба на алкохол от страна на извършителите.

Убийци на свещеник вече са на свобода

Според материалите по делото - над 850 страници, събрани в три тома, дядо Стефан става жертва на борбата кой от двата синода да сложи ръка върху златните имоти на манастира “Свети Пантелеймон”.

В обвинителния акт пише, че извършителите - отец Малин Сакарев и 60-годишният клисар Борис Еринин, трябва да бъдат съдени за престъпление по чл.116, ал.1, т.6 от Наказателния кодекс - за предумишлено убийство, извършено с особена жестокост и за жертвата. Около два месеца по-късно прокурор Евгения Стоянова от Благоевградската окръжна прокуратура внася делото срещу Еринин и Сакарев в съда, искайки по 17 г. затвор за обвиняемите.

Петчленният съдебен състав обаче обявява, че Борис Еринин и Малин Сакарев не са искали да убиват отец Стефан, а само да го накажат, но за съжаление били доста несръчни и средната телесна повреда, която му нанесли, била фатална.

Оказа се, че по време на разследването са изчезнали важни веществени доказателства, след които и ДНК-експертизите, което предопредели и хода на делото. Присъдата на магистратите потресе цяла България - 4,5 г. за Малин Сакарев и 5,5 г. затвор за Борис Еринин за убийство по непредпазливост.Разколът в Българската православна църква започва през 1992 г.

Каратисти от ЦСКА окупират Синодалната палата, по разпореждане министъра на отбраната

Три години след демократичните промени у нас е извършен преврат, разколниците създават алтернативен синод, за наместник на който е избран митрополит Пимен. На 1 юни по заповед на военния министър Александър Сталийски отборът по карате на ЦСКА окупира Синодалната палата. Под ръководството на Христофор Събев и на политици от СДС е завзета и Софийската семинария, следва и неуспешен опит за превземане на Софийската митрополия.

През 1996 година “алтернативният синод” свиква църковно-народен събор, който избира дядо Пимен за патриарх, пред който президентът Петър Стоянов полага клетва при встъпването си в длъжност. След смъртта на Пимен, поста му поема митрополит Инокентий. Разколът в завършва през 2012 г., когато той прави изявление, че се връща в лоното на Българската православна църква като епископ Крупнишки.