Надали някой потребител на Facebook би бил изненадан, че компанията знае доста за него. Все пак самият той доброволно споделя доста голяма част от личната си информация и интереси. Но според проучване на изданието ProPublica социалната мрежа всъщност знае много повече отколкото потребителите очакват.

Изданието е използвало информация от доброволци за своето проучване. То е събрало над 52 000 индивидуални критерия, по които класифицира своите потребители. В сайта на социалната мрежа е описано, че тя събира тази информация от "няколко различни източника", но не ги уточнява.

Според разследването на ProPublica информацията идва както от други онлайн услуги, така и от онлайн брокери на информация, които генерират данни и профили за потребителите. Джефри Честър, който е изпълнителен директор на "Центъра за дигитална демокрация" коментира, че това не е често от страна на Facebook и е редно потребителите също да имат достъп до тази информация за себе си.

Пред изданието самата компания коментира, че използва данни, които са широко достъпни в мрежата и всеки може да ги открие. Facebook коментира още, че потребителите, които не искат тази информация за тях да се споделя, трябва да се свържат със съответните онлайн брокери. Все пак Facebook е добавила страница в собствения си център за поддръжка, чрез която потребителите могат да видят къде да се свържат с брокерите, с които компанията работи.

Този процес обаче отнема време, изисква още споделяне на лични данни, подаване на молби и т.н. В някои случаи това дори трябва да се направи по обикновена поща. Подаването на искане поне да се види каква информация има събрана, също е съпроводено с бюрокрация. Някои брокери дори не предлагат такива опции.

А какви са категориите на Facebook? ProPublica е успяло да разбере някои от тях. Социалната мрежа може да класифицира потребителите по най-различни критерии. Например какъв тип храна харесват, къде предпочитат да пазаруват. Има и по-деликатни теми като настроението им спрямо малцинствени групи и др. Данните се използват най-вече за подбиране на това какви реклами да се показват на съответния потребител.

Някои от данните разбира се са разделени и на конкретни финансови критерии. Например хора с определени доходи, хора, които пазаруват предимно в евтини магазини и т.н. Facebook дори знае кои потребители живеят далеч от семействата си. Според компанията няма място за притеснение, защото никой няма пряк достъп до информацията. Тя е защитена и анонимизирана, като единствено компютърните алгоритми я използват при подбиране на реклами.

Източник: вести бг