Търсенето определя предлагането. Но у нас пак не е така. В сезона на ремонтите да намериш читава бригада, е голям късмет. Надникът на най-търсените специалисти гони 300 лева, независимо дали са водопроводчици, фаянсаджии, електричари или автомонтьори, пише "Марица"

За тях вече е по-изгодно да работят при семейството си в Пловдив, вместо да ходят на гурбет в чужбина. Въпреки огромното търсене обаче майсторите са кът, а младите българи не са склонни да си вадят хляба с ръце. 

Макар тук заплащането да расте, много от специалистите отново стегнаха куфарите за чужбина, откъдето принудително ги върна COVID-пандемията пролетта на миналата година. Още щом първоначалният ступор мина, бояджии, фаянсаджии и строители се върнаха там, където години наред вадеха добри пари. Тези пък, които са тук, се задъхват от работа и поръчки и имат листа с чакащи. И вече са като скъпоплатени лекари - може да срещнете и след два месеца, ако нямате късмет или връзки.

"Купихте си климатик? Чудесно! Но ще го ползвате след 10 дни". Това е най-ранната дата, за  която монтажникът най-любезно ви прехвърля във времето. Това даже е много оптимистичен сценарий.

Продажбите на охлаждащи тела рязко скочиха преди две-три седмици, когато тръгнаха сахарските жеги в Пловдив, разказват търговци от склад на „Брезовско шосе“.

Проблемът е, че на повечето клиенти климатиците стоят още по кашоните, защото бригадата не може да смогне да ги монтира. При нас традиционно пазаруват много хора от околните населени места и за да ги обслужим, хабим двойно повече време заради разстоянията, посочват продавач-консултантите. Но това не е шопинг феномен само при тях.

За улеснение на клиентите си повечето строителни хипермаркети предлагат и монтаж. Това са външни фирми, които работят по свой график. А когато в промоционалните брошури на магазините има включен в цената и монтаж, тогава наистина интересът скача в пъти.

И се чака още повече. Ако пък искате да купите охлаждаща система "от извора" - голяма фирма производител,  през лятото просто нямате шанс. Евентуално септември, съобщават техниците. Проблемът е, че тя сервизно обслужва на абонаментен принцип много сгради на институции, компании, хотелски вериги и др.  Само че септември месец климатикът съвсем няма да е жизненоважен, както в момента...

"Хората се сещат за покупка на климатик два пъти годишно - през зимата, когато хване истинският студ, и в най-жежките дни на лятото. Затова не можем да смогнем с поръчките. Същото е и с профилактиката на уредите. Тя отнема около час, час и нещо, но трябва да се прави между сезоните, а не във времето, когато уредът се ползва активно", посочва специалист по климатиците.

"На мен ми се развали бойлерът и се наложи скоростно да купувам нов, иначе няма как да се къпем в тази жега, а домакинството ни е от трима души", разказва след солидна обиколка по магазините запъхтян пенсионерът Тодор Атанасов. Извадил "парите за черни дни", прегледал брошурите, набелязал уреда и се оказало, че от магазина могат да му осигурят майстор след две седмици.

"Естествено, беше неприемливо за мен и тръгнах да звъня по обяви - разказва възрастният мъж. - От 10 разговора само един майстор се оказа на море, другите деветима директно ме отрязаха. Иначе услугата по демонтаж на стария бойлер и монтаж на новия върви между 80 и 100 лева. Опитен майстор без проблем прави 3 монтажа за ден.

Не че надничаме в джоба на другите, но на фона на нарастващото търсене и увеличаващото се заплащане е странно, че у нас майсторските професии все още се смятат за непрестижни и все по-малко млади хора искат да станат водопроводчици или монтажници на климатици. Което е още един от българските абсурди на пазара на труда.

Само за няколко месеца: Левче отгоре за грунд и стиропор

Правило №1:

Ремонтът, дори козметичен, никога няма да излезе толкова, колкото сте предвидили.

Правило №2:

Майсторите винаги ще намерят причина да ви смъкнат още пари. Така става винаги. Но когато и цените на строителните материали хвърчат през ден, ремонтът у дома или в офиса се превръща в „каца без дъно“.

Поскъпването на бои, тапети, лепила, фаянс, теракота и т.н. тръгна съвсем неусетно през пролетта на миналата година, когато пандемията ни затвори по къщите. Тогава семействата осъзнаха важността на дома и започнаха да инвестират в преустройства, поправки и декориране на помещенията. Моментът на естетическо мислене обаче съвпадна със затруднен внос и проблеми при работата както на чуждите производители, така и на нашите. После скочиха транспортните разходи на импортните стоки.

Вносът от Китай поскъпна с пъти и това се отрази и на интериорните елементи по ремонта и обзавеждането. По-нататък, след като светът се посъвзе от шока и икономиките се раздвижиха, се стигна до дефицит на строителни материали. Нагоре пое цената и на тока, и на горивата -  все елементи от ценообразуването на материалите за ремонт. Мивки, душове, метални и дървени врати, дограми, мебели и всякакви по-дребни чаркове закономерно дръпнаха нагоре главно заради стремителното увеличение на материалите, от които са изработени - метали, дървесина, пластмаса.  С една дума, всичко поскъпна и търговците на дребно бяха последната брънка от веригата.

За една година (май 2021 спрямо май 2020 г.) най-обикновен латекс от 10 литра поскъпна от 48 лева на 51.50 лева. Ролка релефни тапети стана от 8.10 лева на 8.30. Това са цени, взети от данните на Националния статистически институт, и затова трябва да се има предвид, че те са средни за страната. Из пловдивските магазини обаче реалността е друга - един най-обикновен метален профил с дължина 3 метра отдавна мина 3 лв. при стара цена от 2,20.  

Стиропор с дебелина 5 см скочи с цяло левче за няколко месеца и вече е твърдо над 6-6.50 лв. Литър грунд може да се намери на същата цена, но при много усърдно обикаляне. През месец март можеше да се купи за 5.50-5.60 лв., припомнят наблюдателни майстори.

Има няколко начина да намалим разходите при ремонт. Първият е общовалиден при пазаруване от храни до дрехи, а именно следене на промоциите в големите магазини. Вторият е да купите всичко от един магазин и да се възползвате от търговската отстъпка за количество. В „Алати“ например при покупки на стойност над 1000 лева от физически лица предлагат отбив от 6%.

Фирмите могат да си извоюват дори още по-големи отстъпки, стига да имат специални карти от магазина и да правят регулярно ударни обороти. В „Мосю Бриколаж“ пък август е обявен за месец на ламината и ако похарчите над 900 лева за настилката, ще получите отстъпка от 15 на сто.