Колкото повече научаваме за великото изкуство и неговите създатели, толкова повече мистерии и неразгадани тайни витаят около него. Скрити послания в картините, човешки кости вградени в статуите, неизвестни модели или изгубени картини предизвикват въображението на хората. Но тайните, които изкуството е скрило, са ясни само на една шепа хора, които са отнесли истината в гроба.
Една от картините, която е свързана с най-много конспиративни теории, е Мона Лиза. Повечето хора вярват, че тя е само една, а нейният автор е Леонардо да Винчи. Домът на Лиза се намира до ден днешен в "Лувъра", но всъщност нейната изгубена "сестра" обитава коридорите на музея "Прадо" в Мадрид. Не се знае дали втората Мона Лиза е нарисувана от самия Леонардо или от някой от учениците му, но макар и преспективата да е различна, тя създава същото 3D усещане като оригинала.

Двете картини, поставени една до друга, представляват първото стереоскопично изображение. Фонът им взаимно се допълва и според учените е нарисуван отделно и след това поставен зад позиращата Лиза, точно като във фотосудиата днес. Но изследователите не могат да постигнат съгласие по два въпроса - дали двете картини са били нарисувани едновременно и дали така известният им 3D ефект е бил желан от Леонардо, или постигнат напълно случайно.

Не втора картина, а картина в картината е открита чрез инфрачервена камера под "Гладещата жена" на Пабло Пикасо. 
Изображението под пластовете на шедьовъра на Пикасо е на мъж с мустаци, обърнат с главата надолу. Учените си задават множество въпроси за самоличността на образа и дали той наистина е нарисуван от Пикасо. Те напълно изключват това да е автопортрет на Пикасо.

Художникът е бил само на 22 г. и по време на своя син период, когато е нарисувал "Гладещата жена". По това време парите му често свършвали и той използвал платната си повторно. Експерти твърдят, че движенията на четката и използваната боя в скритата картина свидетелстват, че нейният автор е самият Пикасо. Но така и не става ясно кого всъщност е нарисувал геният.

Според тях голяма е вероятността това да е изображение на друг артист, може би на скулптора Матео Фернандез де Сото или Ричард Каналас. Но колкото повече изследвания се провеждат, толкова повече учените не са съгласни един с друг.

Втора картина е открита и под друг шедьовър на Пикасо, също от синия му период. Под "Синята стая" е изобразен мъж с брада, вратовръзка и яке. И тук учените напълно изключват това да е автопортрет, а самоличността на мъжа и връзката му с гения остава мистерия.

Мистерия обвива и Study by Candlelight на Ван Гог. Тя се корени в това, дали картината наистина е създадена от четката на гения или на изкусен имитатор, както твърди племенникът му. На пръв поглед творбата изглежда като автопортрет на Ван Гог, но в недовършената долна част се вижда главата на японски кабуки герой.

Изображението му е добавено с мастило, а не с боя.

Картината първоначално била закупена от Уилям Гоетез, директора на "Юнивърсъл пикчърс" през 1948 г. и до този момент се е твърдяло, че е автентична. Скоро след това обаче племенникът на Ван Гог заявава, че творбата е фалшива, а експертите, изследвали картината, го подкрепят. И въпреки че модерните технологии могат да ни кажат много за материалите, с които е нарисувана картината, най-трудно за анализаторите остава да разберат кой всъщност я е нарисувал и кой е добавил кабуки героя. Пазител на тайната си остава единствено Ван Гог

И докато авторът на една картина е неизвестен, в други творби анонимни остават моделите. Въпреки всички теории и спекулации, никой не знае кое е всъщност момичето от известната картина на Йоханес Вермер "Момичето с перлената обица".

Тя ни гледа с нежното си лице и огромната си перлена обица.

Устните и са отворени, все едно иска да ни разкаже нещо, но ние сме в неведение каква всъщност е историята й. Дали е била дъщеря на холандския художник? Или пък негова любовница? Може би дори не е била реално съществуващ човек и въпреки това картината й привлича тълпи от хора навсякъде, където е изложена. Видът й предизвиква въображението и подсилва аурата на мистерията.

"Въображението тук работи, защото историята на момичето е неразкрита", казва Трейси Шевалиер, която пише роман за "Момичето с перлената обица". "Никога не можеш да си отговориш какво точно си мисли или как се чувства. А ако я разгадаеш, магията ще си отиде и ще насочиш вниманието си към следващата картина", допълва още тя.

Сам по себе си, Вермер също е енигма.

За него не се знае много, освен че целият си живот е прекарал в градчето Делфт, имал е 15 деца, автор е на 35 творби, а майсторството му на заигравка със светлината е ненадминато.

Картина в картината има и в "Градината" на Робърт Рийд. Докато е реставрирал шедьовъра на Рийд, Бари Бауман се натъкнал на втора картина под слоевете боя на първата.

Източник: "168 часа"