ДНК анализ на 36 космени проби от Бутан, Индия, Индонезия, Непал, Русия и САЩ показа, че вместо от легендарните същества като Йети и Голямата стъпка, космите всъщност са от мечки, крави, вълци и други реални животни. Учените са се натъкнали и на косми от малайзийски тапир, коне, бодливо прасе, кон, овца и дори човек.съобщиха световните информационни агенции.
През 2012 г. изследователи от Оксфордския университет и музея по зоология в Лозана, Швейцария, отправят призив към други музеи, учени и почитатели на историите за Йети (хималайския Снежен човек) и Голямата стъпка (Саскуоч, дивия човек от горите), да споделят всякакви проби, за които смятат, че са от легендарните примати.<br /> <br /> &quot;Смятах, че има около 5-процентен шанс да открием проба от неандерталец (или Йети)&quot;, казва Брайън Сайкс, ръководител на изследователския екип от Оксфордския университет, посветил по-голяма част от кариерата си в търсене на истината за хималайския Снежен човек, Голямата стъпка и други &quot;необичайни примати&quot;.<br /> <br /> И макар да не са открили никакви доказателства за Голяма стъпка и родственици на митичното създание, Брайън Сайкс и колегите му признават, че изследването им не показва, че те не съществуват. &quot;Фактът, че нито една от пробите не се оказа от Йети, не означава, че някоя следваща няма да бъде от него&quot;, допълва Сайкс.<br /> <br /> Други учени смятат, че за да се докаже съществуването на Йети или Голямата стъпка, е необходимо много повече от космена проба - визуално или физическо доказателство, като например част от тяло. &quot;Всеки горски бозайник оставя следи от себе си в гората и ние намираме именно тях. Само Големия тип го няма&quot;, казва антропологът Тод Бисотел от Нюйоркския университет.<br /> <br /> Някои експерти са на мнение, че ако Голямата стъпка съществуваше, ентусиастите и учените щяха да намират много повече следи от &quot;няколко заблудени косъма&quot;.<br /> <br /> &quot;Тези, които вярват в Йети, Голямата стъпка или чудовището от Лох Нес, трябва да получат базово сексуално обучение. Всеки Йети трябва да има двама родители, четворка баби и дядовци и т.н. - с една дума, трябва да има цели стада от Йети. Къде обаче се крият те?&quot;, пише в имейл екологът Стюарт Пим от университета &quot;Дюк&quot;.<br />