Марсоходът на НАСА "Пърсивиърънс“ намери петниста скала, която има характеристики, подсказващи  микробен живот на Марс преди милиарди години, предадоха световните осведомителни агенции.

Пълна с вени скала привлича вниманието на научния екип на марсохода Perseverance на НАСА. Наречен от екипа "Водопадът Чеява“, скалата с форма на връх на стрела съдържа очарователни черти, които може да повлияят на въпроса дали Марс е бил дом на микроскопичен живот в далечното минало, пишат на сайта на НАСА.

Анализът от инструменти на борда на марсохода показва, че скалата притежава качества, които отговарят на определението за възможен индикатор за древен живот. Скалата показва химически сигнатури и структури, които вероятно са били образувани от живота преди милиарди години, когато в района, изследван от марсохода, е имало течаща вода. Други обяснения за наблюдаваните характеристики се разглеждат от научния екип и ще са необходими бъдещи изследователски стъпки, за да се определи дали животът в древността е валидно обяснение.

Камъкът - 22-та проба от скално ядро ​​на марсохода - беше събран на 21 юли, докато марсоходът изследваше северния край на долината на Неретва, древна речна долина с ширина четвърт миля (400 метра), издълбана от вода, нахлуваща в кратера Йезеро отдавна.

Perseverance на НАСА използва своя инструмент Mastcam-Z, за да види скалната проба "Cheyava Falls“ в свредлото на марсохода. Учените смятат, че маркировките върху скалата съдържат очарователни черти, които могат да повлияят на въпроса дали Марс е бил дом на микроскопичен живот в далечното минало.

НАСА/JPL-Caltech/ASU/MSSS

Марсоходът Perseverance на НАСА направи това селфи, съставено от 62 отделни изображения, на 23 юли. Скала, наречена "Водопадът Чеява“, която има характеристики, които може да повлияят на въпроса дали Червената планета отдавна е била дом на микроскопичен живот, е вляво от марсохода близо до центъра на изображението.

НАСА/JPL-Caltech/MSSS

"Водопадът Чеява“ (вляво) показва тъмната дупка, където Perseverance на НАСА взе основна проба; бялото петно ​​е мястото, където роувърът е изтъркал скалата, за да проучи нейния състав. Скала с прякор "Steamboat Mountain“ (вдясно) също показва петно ​​от абразия. Това изображение е направено от Mastcam-Z на 23 юли.

НАСА/JPL-Caltech/MSSS

НАСА/JPL-Caltech/ASU/MSSS

"Ние проектирахме маршрута за Perseverance, за да гарантираме, че той отива в райони с потенциал за интересни научни проби“, каза Никола Фокс, асоцииран администратор, дирекция "Научна мисия“ в централата на НАСА във Вашингтон. "Това пътуване през коритото на река Неретва се изплати, тъй като открихме нещо, което никога не сме виждали досега, което ще даде на нашите учени толкова много за изучаване.“

Множество сканирания на водопада Чеява от инструмента SHERLOC на марсохода (Сканиране на обитаеми среди с Raman & Luminescence за органични вещества и химикали) показват, че съдържа органични съединения. Докато такива базирани на въглерод молекули се считат за градивните елементи на живота, те също могат да бъдат образувани от небиологични процеси.

"Водопадът Чеява е най-озадачаващата, сложна и потенциално важна скала, изследвана досега от Perseverance“, каза Кен Фарли, учен по проекта Perseverance от Caltech в Пасадена. "От една страна, имаме първото убедително откриване на органичен материал, отличителни цветни петна, показателни за химически реакции, които микробният живот може да използва като източник на енергия, и ясни доказателства, че водата – необходима за живота – някога е преминала през скалата. От друга страна, не успяхме да определим как точно се е образувала скалата и до каква степен близките скали може да са нагрели водопада Чеява и да са допринесли за тези характеристики.

Скалата е с размери 3,2 фута на 2 фута (1 метър на 0,6 метра) и е кръстена на водопад от Гранд Каньон.