„Оркестърът без име“ надживя диригента си (СНИМКИ)
Режисьорът на най-гледания български филм си отиде тъжен и самотен
Към диригента обаче съдбата не е така благосклонна, както към „чедото му”. Той не само си отива млад, но и малко самотен и забравен. Дошли са други времена. Демокрацията ражда нови герои. Интересите й са други. Не й е до кино.
Така чакълест и стръмен е пътят, по който Людмил Кирков тръгва в киното. Дълго не му дават да снима. После „Кратко слънце” е спрян от екрана след статия във вестник “Литературен форум”. Млад мъж, който не премълчава неприятни истини за времето, в което тържествува социализмът, не е герой за показване. Дори и на кино. Затова го убиват : и на екрана и извън него.
Георги Георгиев-Гец в "Селянинът с колелото“
Как вълкът да бъде сит и агнето цяло, мислят кинематографичните шефове. И измислят нещо, за което милиони зрители трябва да им благодарят. Те решават Людмил Кирков да се откъсне малко от острата социална тематика и да се захване с нещо по-леко. Станислав Стратиев, по чийто сценарий е и „Кратко слънце”, вече има история в главата си. Дори споделя със своя съученик от гимназията актьора Николай Николаев: Абе, пиша сценарий за филм, в който ще се разказва как музикантите от един оркестър търсят пътя към славата. Така Бате Николай става Джани Леопарди, който според началния замисъл е трябвало да бъде сръбски сутеньор. Направили го италианец, за да не се сърдят западните ни съседи. Людмил беше особен. Пословичен със своята скромност. Умен режисьор и добър човек, твърдят хората, които са били близки с него. Той се притеснявал, щом хората на улицата го познаели, заглеждали и споменавали името му. В такива случаи бързал да се скрие на тихо, закътано място, като повтарял непрекъснато: Какво пък толкова.
Човек, който обича актьорите, цени свободата им и таланта им и не се притеснява да ги направи съавтори на филма. Такъв бил Людмил Кирков. В сценария сцената със счупената кола, в която участват Мамалев, Поппандов и Бате Николай била само маркирана съвсем накратко. Те обаче се оказали страхотни импровизатори, така се разиграли, че не можели да спрат. И вместо да ги спре, режисьорът се смеел и подхвърлял: Има сценарий, кажете поне една дума от него.
В телевизионно предаване, посветено на филма, Катя Евро, за която „Оркестърът без име” е дебютът й в киното, разказва с какво търпение и внимание Кирето, както го наричат колегите му, се е отнасял с нея. В една от сцените, обидена от Поппандов, тя трябвало да се разплаче. Нищо подобно. Докато гледала колегите си зевзеци, на нея й ставало все по-смешно. Кирков търпеливо чакал и като разбрал, че нещата няма да станат по естествен път й дал капки, които предизвикват сълзи, та всичко завършило по най-добрия начин.
Първата прожекия на „Оркестъра...” била във Враца. Публиката много се радвала и това било донякъде обяснимо. Кирето бил гордостта на родния си град. Във Велико Търново еуфорията била даже още по-голяма. Хората виждали, че в този филм има нещо специално. Че историята е много тяхна. Та още тогава станало ясно, че този филм ще го бъде. Но, че чак толкова, никой дори не мечтаел. Жоро Мамалев забелязал, че след като афишите за лентата засипали София,а билетите по киносалоните свършвали за часове, изведнъж станал много популярен. Вървял по „Витошка” и всички го заглеждали. Това в началото го притеснявало. Страхувал се, че има някакъв дефект по тоалета му. После се усетил, че е заради филма. Птичката била кацнала на рамото му и той успял да я хване.
В началото на деветдесетте години Станислав Стратиев бил готов с продължението на историята. Тогава киното изживявало най-тежката си криза. Людмил Кирков вече се бил затворил в някакъв свой свят. Бягал не само от киното, но и от живота. Явили се други мераклии да снимат историята. Катя, Велко Кънев и Жоро Мамалев отишли да го питат как да постъпят. Той само широко махнал с ръка: Деца мои, снимайте, направете каквото трябва. Те обаче решили за първи път да не го послушат. За да е чиста съвестта им пред паметта му.
Илия Костов, кинорежисьор:
Исак ГОЗЕС
Последвайте ни
0 Коментара: