Астрономи твърдят, че са открили една от най-големите досега черни дупки във Вселената, използвайки нова техника.

Учените от университета в град Дърам, Северна Англия, са открили "ултрамасивната" черна дупка, като са наблюдавали нейното привличане на преминаващата светлина, наречено гравитационна леща.

Ръководителят на изследването заяви, че дори той се затруднява да "разбере колко голямо е това нещо". Откритието на учените е публикувано в списание Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, пише Би Би Си.

Учените твърдят, че черната дупка е 30 милиарда пъти по-голяма от нашето Слънце и е първата, която е измерена с помощта на гравитационна леща.

"Дори като астроном ми е трудно да осъзная колко голямо е това нещо. Ако погледнете нощното небе и преброите всички звезди и планети, които можете да видите, и ги поставите в една точка, тя ще бъде една малка част от процента от размера на тази черна дупка“, казва ръководителят на изследването.

„Тя е по-голяма от по-голямата част от галактиките във Вселената“, допълва той.

По думите му откритието "разширява познанията за астрономията до краен предел".

"Как се образува толкова голяма черна дупка само за 13 милиарда години от съществуването на Вселената?", пита се той.

Какво представлява черната дупка?

• Черната дупка е област в пространството, която не може да бъде напусната от нищо, дори от светлината
  • Черните дупки ще се появят в резултат на експлозивното разпадане на някои големи звезди
  • Някои от тях са наистина огромни и са милиарди пъти по-големи от масата на нашето Слънце
  • Как са се образували тези „чудовища“, които се намират в центровете на галактиките, е неизвестно.
  • Ясно е, че те дават енергия на галактиката и ще влияят на нейната еволюция

В изследването са използвани изображения с изключително висока резолюция от телескопа "Хъбъл" на НАСА и суперкомпютърните съоръжения DiRAC COSMA8 на университета, за да се потвърди съществуването на черната дупка.

Учените казват, че използването на гравитационната леща може да ни позволи да открием много повече черни дупки и да разкрием как тези екзотични обекти са се развили по-назад в космическото време.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук