В периода на пандемията от COVID-19 децата станаха по-затворени, по-самотни, по-напрегнати, по-тревожни, загубиха социални умения, загубиха училищни умения и агресията нарасна. 

Това посочи по време на онлайн дискусия за психичното здраве и детската агресия в и извън училището омбудсманът Диана Ковачева.

Омбудсманът отчете, че децата са понесли непропорционална тежест в периода на изолацията от пандемията. По думите й тези последици все още не са достатъчно професионално и отговорно измерени и затова не могат да се планират адекватни и съответстващи мерки, пише "Монитор".

Ковачева посочи, че в рамките на кампанията "Синьо лято", организирана от институцията на омбудсмана, психолози безплатно са консултирали деца и родители - какви са проблемите в тази изолация. Тя посочи, че в диалога между институциите се пропуска мнението на децата.

По думите й в рамките на тази кампания децата са споделили за засилващо се чувство за изолация, загуба на приятели, накърненото чувство за сигурност, неразбирането на това, което им се случва, отчуждението, загубата на социални навици, късното ставане, безразличието, семейните конфликти, повече часове пред компютъра, апатията.

Ковачева посочи, че връзката между децата и училището като че ли става все по-тънка и все повече се губи.

По думите й основното послание на децата в рамките на тази кампания е, че те имат нужда от пространство, в което да говорят. Омбусманът фокусира вниманието върху ролята на училището, което да осигури пространство и среда, в което децата да споделят своите проблеми. Тя посочи, че тази дискусия е провокирана и от стотици жалби от страна на родители има ли и каква е психологическата подкрепа в училище.

Ковачева отбеляза, че проблемът за агресията в училище в периода на пандемия излиза с още по-страшна сила. Тя визира случаи на брутална и шокираща агресия и посочи, че изолацията задълбочава психологическите проблеми.

Само през месец януари станаха известни два много шокиращи случая - единият е случаят в кв. "Лагера", а другият е случаят от 24 януари с бой между момичета заради конфликт за момче.

Ковачева припомни, че според доклад на ЕС за психичното здраве в училище, държавите членки често нямат конкретни политики за ментално здраве на децата. От хилядите жалби по темата агресията в училище, един от основните изводи е, че за съжаление децата, които са тормозени и бити от други деца, просто се преместват в друго училище. Тя постави и въпроса дали съществуващите механизми за предотвратяване на агресията всъщност работят.