Затварянето на училищата заради COVID-19 поставя на двата полюса учители и родители, съобщава "Труд".

Първите, които у нас са около 90 000 души, стават все по-единодушни, че дистанционното обучение е единственият вариант годината да продължи, докато в семействата цари неяснота какво ще се случва с образованието на децата.

Това разказаха пред преподаватели и родители, които търсят решение на сложната ситуация, пред която са изправени.

Според последното проучване на синдикат “Образование” сред 4270 педагогически специалисти, 79,4% от учителите и директорите смятат, че цялата образователна система трябва да премине временно в електронно обучение заради големия брой болни и отсъстващи преподаватели. 76,8% са на мнение, че училищната среда е опасна за работа.

“Засега министерството нямат друга визия освен диференцирания подход. Ако продължаваме с тези показатели, обаче мисля, че се приближаваме към евентуално решение, което учителите, директорите и ректорите очакват.

Всъщност, ако продължава тази тенденция, много от училищата ще бъдат в невъзможност да работят, най-вече заради заместването на болни колеги, колеги в отпуск, в болнични.

Учители от повишена предпазливост или затова, че искат да съхранят семейството си, отиват при личните лекари и те веднага им предоставят болничен за седмица или две”, коментира патовата ситуация Юлиян Петров, председател на синдикат “Образование”.

По думите му затова учители и директори искат да се мине към дистанционно обучение за 2-3 седмици, в които ще се разбере дали има ефект за спирането на заразата.

По друга линия, една голяма група преподаватели, обединени във фейсбук група “Безопасно образование или ДО”, искат от МОН този период да е поне 2 месеца и решението за затварянето на училищата да бъде централно.

“Към момента съм изправени пред една стена, министър Вълчев не иска да ни чуе. От МОН са решили да приложат друг подход, като прехвърлят отговорността на директорите да вземат решение.

Нагласата на колегите е, че ако не се вземат нужните мерки за преминаване от 1. до 12. клас към електронно обучение, да започнат масово да си пускат отпуски или да напуснат системата. Нас, учителите, никой не ни карантинира, предполага се, че това е защитен контакт, защото носим маски.

Маската не пази този, който я носи, а останалите. Губим учители всеки ден. За 20 дни по един починал на ден имаме средно аритметично. Според първото ни отворено писмо, с над 8000 подписа вече, все по-повече колеги се страхуват и стават привърженици на електронното обучение, защото ги е страх за живота им”, разказа Лилия Стоянова, учител по информатика във Варна и член на групата.

По думите ѝ много родители ги подкрепят, но има такива, които не го правят. Според нея една от причините е, че държавата не предприема адекватни мерки за подпомагане на семействата, в които децата са под 12 години.

За това потвърждава и Яна Алексиева, изпълнителен директор на асоциация “Родители”. Тя обясни, че родителите са в безкрайна неяснота какво се става. “Няма план, с който да се знае какво се случва и какво следва.

Не можем да пропуснем проблема, че затворени вкъщи с децата, родителите започват да се притесняват и за икономическата гледна точка. В момента всички те искат да усетят, че някои се грижи за здравето и образованието на децата им, и това е работа на институциите”, посочи тя.