По 15 ИТ експерти и банкери сядат на детектора на лъжата всеки месец по разпореждане на шефа си. Това съобщава „Монитор”, позовавайки се на своя проверка сред фирмите, които практикуват тест на полиграф.
„В доста ИТ компании служителите се подлагат периодично на детектора на лъжата на всеки 3 месеца. Така работодателите им тестват лоялността на подчинените си”, обясни собственикът на фирма за полиграфически изследвания Петър Маринков. Чрез опасване с кабелите на служителите служи на ИТ компаниите като проверка за това дали подчинените им не са разпространили фирмена тайна на конкуренцията.

В банките и при мобилните оператори, където служителите работят с лични данни, тестването на полиграф се прилага при съмнение на злоупотреба. Практиката на Петър Маринков показва, че през последната година броят на тестваните на полиграфа работници намалява. „Спадът е незначителен и се дължи на факта, че все по-малко фирми прилагат теста с полиграф преди наемането на служители”, заяви Маринков. Доскоро в редица сфери на производството шефовете използвали детектора на лъжата като задължителна част от интервюто за работа на кандидати от конкурентни фирми. „За тези хора изследването е един вид гаранция, че служителят им не е шпионин”, обясни още експертът.

Постоянни клиенти остават охранителните фирми, които масово назначават кадри след детектор на лъжата. Специалисти по подбор на персонала все по-често съветват тестът за лоялност с полиграф да се прилага само в краен случай.

„Доста кандидати приемат този тест като обида. Дори има случаи на напуснали служители, успешно преминали теста”, обясни от своя страна експертът по подбор на персонала Маргарита Николчева. В някои фирми работодателите прилагат детектор на лъжата на служители, на които им предстои повишение. „Това са случаи, в които подчиненият ще работи с класифицирана информация”, уточни Маринков.