Съобщение, че Александър Морфов подготвя "Троянският кон"  в Народния театър обиколи столичната общественост и предизвика полемични размисли. 

По ирония на съдбата конфликтния режисьор се завръща в най-престижния български театър след дългогодишно пребиваване в Русия, за да представи пред родна публика спектакъла по Омировата "Илиада".

Но хората на изкуството трябва да са нащрек! Дали зад кулисите на постановката не прозира истинският замисъл на Морфов да се вживее в образа на митологичния шпионин Синон, който убеждава троянците, че конят е подарък, въпреки предупрежденията на пророците Лаокоон и Касандра. И докато опиянените троянци празнуват вдигането на обсадата, древногръцките войници излизат от коня влизат в града, плячкосват богатствата му, убиват мъжете, а жените взимат за робини!

Дали зад емблематичната постановка не се крие скритото послание, че Морфов иска да вкара същинския троянски кон от Русия, където прекара значителна част от творческия си път.

Конфликтният режисьор продължава да се води на работа в московския театър "Ленком", което става ясно от официалния сайт на един от рупорите на кремълската пропаганда. И какво друго е това, ако не подозрително съмнение за задкулисните му помисли и жажда за трупане на пари.

Важно е да се знае, че театър "Ленком", известен преди като Московския театър на Ленинския комсомол и е официалното име на това, което някога е било известно като Московския държавен театър. По-късно е кръстен на Комсомола, комунистическа младежка организация, създадена от Владимир Илич Ленин.

Преди това Морфов дълги години работеше в театъра в Санкт Петербург "Комисаржевска" и пренасяше сериозна част от тамошните постановки на сцената на най-престижния български театър. 

И сега във времената на вихрещата се пропаганда едва ли е случайно повторното завръщане на Морфов като главен режисьор на най-престижната културна институция в държавата.

Сцената на Народния театър като нищо може да се превърне в мощна платформа за прокарване на руско влияние, на което 61-годишният творец да е ловък проводник.

Стотиците представления в Москва, Санкт Петербург и множество бивши съветски републики със сигурност са дали отпечатък в съзнанието на Морфов, което с удоволствие да пренесе в крехката дипломатическа обстановка, в която се намира България в момента.

Именно затова нашата публика трябва да следи внимателно действията на Александър Морфов.

В тази връзка не е лошо да си припомним думите на професор Мирослава Кортенска: "Много пъти съм говорила за мафията в театъра, как се краде от културата и как целта на тези хора е единствено да бъдат признати.

Ето например Сашо Морфов. Той страда от болестта да бъде герой и да бъде в центъра на всички събития.

Когато правиш една постановка веднъж на 5 години, или "Хъшове" на 10 години, няма как да си най-велик. Ще кажа и нещо друго - когато беше главен режисьор в Народния театър, той беше издирван от Сметната палата, тъй като не е бил на работното си място.

Вместо да е в България, правел постановки за големи хонорари в чужбина, което е нарушение на професионалните му задължения. Той не иска да ходи на работа. Александър Морфов беше режисьорът, който най-редовно правеше концерти и спектакли на президента Георги Първанов. Тази група "велики" творци, които служат на определени политически сили и личности, когато са на власт, са ни ясни.

Всички знаем също, че беше любимец на Стефан Данаилов и правеше за него фестивали и какво ли още не. Когато Стефан Данаилов се оттегли, каза, че по-меркантилен човек от Морфов не познава.

Това, че иска да напусне България, го знаем отдавна, защото тук е потиснат, че трябва да ходи на работа в Народния театър. А всъщност заема мястото на по-млади хора, които биха искали да работят и да изнасят постановки. Всички виждат бароните му, че в Русия щял да прави кой знае какво. Но не му дадоха да прави, значи, не е толкова велик".

Проф. Кортенска