Абдикира ли държавата от управлението на кризата? Темата пред БНР коментира д-р Мими Виткова, бивш министър на здравеопазването: 

Държавата отдавна е абдикирала от здравната система – още преди 20 години, когато се реши политически без сериозни анализи и аргументи, че пазарът ще реши всички проблеми в здравната система. 

Оттогава тя е на самоуправление, контролът върху нейната дейност и върху пазарните субекти е не нулев, а отрицателен.

От година системата е в съвсем извънредни обстоятелства по време на пандемията, където виждаме, че нещата се решават – стъпка напред – две назад.

По отношение на мерките, които се предприемат и които са по-скоро политически мотивирани в зависимост от конкретната, моментна политически конюнктура и не толкова от медицинските обстоятелства.

Това, което наблюдаваме в последните седмици – цялата държава влиза в ситуация на доста сериозна нестабилност. И в здравеопазването по принцип епидемията се използва твърде широко и твърде неприлично с политически цели.

Затова сме свидетели преди изборите, че когато се увеличаваше заболеваемостта, ние тръгнахме с предизборни цели да разкрепостяваме мерките. И видяхме пика на третата вълна.

Да не говорим за решението за Националния оперативен щаб, който е един експертен орган към Министерския съвет. Какво означава това – днес обявяваме, че той ще бъде закрит, утре – обратното, че ще продължи действията си, докато бъде нов.

Аргументът, който министърът на здравеопазването изложи, е, че всяко ново правителство би трябвало да избере нов оперативен щаб.

Но защо този аргумент министърът не приложи и към смените на директорите на всички държавни болници в страната в предизборния период и на пика на епидемията, когато целта на всяко ръководство е да може да се справи с нея. Ние отклоняваме вниманието да се готвят конкурсни документи.

Да не говоря за абсолютно безумните решения – директори на университетски болници са никому неизвестни икономисти на 35 години. Член-кореспонденти от председатели на Съвета на директорите се подменят с никому неизвестни юристи. В същото време се елиминират от участие професори с титли по организация в здравеопазването с мотива, че нямат доказателство за достатъчно управленски опит. Системата е в пълен управленски хаос.

Трудно ми е да кажа каква е целта – след мен и потоп – това е резултатът. И ако това е и политическата цел, която като че ли се прокрадва не само от ситуацията в здравеопазването, много жалко, че 30 години след демократичните промени ние избираме политици, които изобщо не се интересуват нито от съдбата на здравеопазването и живота на хората, нито от съдбата на държавата.“

Пандемията

“Вирусът е непредвидим, но все пак на обществото трябва да е ясно при какви показатели ще се затягат мерките, и при какви ще се тръгне поетапно към тяхното разхлабване.

 Защото мартенското разхлабване на мерките на фона на качване на показателите и на заболеваемост, и на смъртност, беше нелогично и необяснимо и то ни доведе до немного приятни резултати.“

“Астра Зенека“

“Това, което мога да коментирам, е, че всяка от фирмите, за да регистрира своята ваксина, е предоставила достатъчно доказателства по отношение на дозите, на схемите на имунизацията.

В момента нито една от фирмите производителки не е предоставила в публичното пространство доказателства, че може ваксината, примерно в случая на “Астра Зенека“, втората апликация да бъде заменена с RNK ваксина. 

И не мога да кажа как се взе решението и как министърът на здравеопазването оповести, че е възможно да се прави втора доза с другия тип ваксина?