При онлайн подаване на данъчните декларации ще отпадне нуждата хората да познават законите с техните членове и алинеи, пише "Труд".

Гражданите няма да попълват онлайн формуляри, които приличат на хартиените данъчни декларации и в различни приложения да въвеждат данни за доходите си по един или друг член от Закона за данъците върху доходите на физическите лица.

Всичко ще става много по-бързо и интуитивно. Това стана ясно при представяне на проект на НАП за надграждане на информационните системи на приходната агенция, като основната цел е предоставяне на по-качествени електронни услуги.

Онлайн обявяването да годишните доходи на гражданите ще става в диалогов режим. Както и досега, по-голяма част от информацията за получените доходи от хората предварително ще бъде нанесена в данъчните декларации.

Това са например доходите от заплати и граждански договори, за които работодателите подават данни в НАП.

Самото попълване на годишните декларации за доходите ще става в диалогов режим. Например софтуерът ще пита имате ли допълнителни доходи, които не са обявени в НАП от работодателя - например от наеми, от работа в чужбина, от самостоятелна заетост и т. н.

Ако отговорите положително, само ще трябва да напишете сумата и откъде сте я получили, а софтуерът автоматично ще разнесе данните към различните приложения на декларацията и ще изчисли дължимия данък.

По същия начин хората ще може да ползват и различните данъчни облекчения. Например ще посочат колко деца имат, дали са правили доброволни вноски за пенсионно осигурявани или застраховки “Живот”, дали са правили дарения или са младо семейство с ипотека. Но няма да се чудят кой ред на онлайн бланка трябва да попълнят, за да ползват дадено облекчение.

Значително по-лесно ще бъде онлайн обявяването и на дължимите осигуровки от хората, които сами се осигуряват. Информацията кога започват дейност, кога спират работа, дали са ползвали болнични също ще се предава в НАП в диалогов режим, а изчисляването на дължимите осигуровки ще става автоматично. Хората няма да попълват досадни бланки.

Упълномощават счетоводителя с електронен подпис
Подготвят улеснения и за фирмите

Много улеснения ще има и за фирмите при подаване на данъчните им декларации онлайн. Една от съществените промени ще бъде, че при деклариране на изплатени заплати, дължими данъци и т. н. на счетоводителите няма да се налага да създават файл, който да изпращат на НАП като го прикачат към съобщение.

Софтуерът на счетоводителя директно ще генерира данни, които ще изпраща към информационната система на НАП.

Шефовете на фирми пък ще може да упълномощават счетоводни къщи да попълват данъчните им декларации без да ходят до НАП, а това ще може да стане изцяло онлайн.

За целта шефът на фирмата трябва да има електронен подпис, с който ще може да заяви, че дадена счетоводна къща ще изпраща на НАП от негово име данъчните декларации.

Ако договорът със счетоводната къща бъде прекратен, фирмата отново по електронен път ще може да оттегли пълномощното си и да посочи, че друга компания ще се грижи за подаване на декларациите.

Проверката дали дадена касова бележка е истинска също ще може да става чрез използваните от фирмите счетоводни продукти. В момента това става със специално онлайн приложение на НАП.

С подготвяните промени, ако фирма иска да провери дали касова бележка, например за използвано гориво, е истинска, това ще става много по-лесно и бързо.

Нова визия на портала
Сайтът стартира в средата на 2021 г.

Националната агенция за приходи ще има изцяло нов сайт, от който хората и фирмите ще ползват електронните услуги. Той ще бъде достъпен за използване от средата на 2021 г., каза шефът на дирекция “Комуникации” в НАП Росен Бъчваров. В момента от НАП предлагат над 120 електронни услуги.

Предвижда се всеки човек да може да си направи собствено меню за най-често използваните от него електронни услуги - например подаване на годишната данъчна декларация и плащане на данъка. Така ще има по-бърз достъп до тези услуги.

На новия сайт различните електронни услуги на НАП ще бъдат обединени в няколко групи.

Например подаване на данъчни декларации от граждани, на осигурителни декларации, на ДДС декларации, плащане на налози, справки, местни данъци и такси, търговия с горива, касови апарати и комуникация с НАП в хода на едно производство - всички документи по дадена ревизия ще може да бъдат изпращани онлайн на НАП.

Съдилищата вече могат да изпращат призовки онлайн 
Адвокатите се регистрират на добра воля

Съдилищата могат да изпращат призовки, съобщения и книжа по електронен път, използвайки Системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ) на Държавната агенция “Електронно управление” (ДАЕУ).

Това става факт, след като Висшият съдебен съвет разреши на административните ръководители по тяхна преценка да се включат към ССЕВ. Условието е само съответното съдилище да е посочило изрично на своята интернет страница, че използва системата.

Тя обаче ще може да заработи пълноценно, когато към нея се регистрират и адвокатите, но това вече е въпрос на добра воля. Смята се, че в по-малките градове могат да се сключат споразумения между местните съдилища и адвокати.

Системата за сигурно електронно връчване дава възможност да се изпращат съобщения и съдържащи се в тях документи като авторството, момента на изпращане и получаване (връчване), се удостоверяват от трета независима страна - ДАЕУ, чрез квалифициран електронен и времеви печат.

Чрез ССЕВ се издава и електронна квитанция.

Към момента в нея има регистрирани над 92 000 физически лица, над 5100 фирми, 1290 административни структури и над 4600 лица, осъществяващи публични функции и организации, предоставящи обществени услуги. Изпратени са над 600 000 съобщения.

Миналата седмица парламентът прие на първо четене промени в Гражданския процесуален кодекс, които позволяват по-широко използване на електронните услуги. Те предвиждат задължителна регистрация и на всички адвокати, за да може призовки и уведомления да им се връчват по електронен път.