Министърът на икономиката Богдан Богданов е в заговор с търговските вериги срещу потребителите чрез широко прокламираната кампания “Достъпно за вас”, която официално обещава да намали трайно цените на основни 50 стоки от малката потребителска кошница, сред които хляб, зеленчуци, мляко, месо и млечни продукти. Акцията уж стартира от сряда, като за да отбележат ниските цени магазините слагат етикет “Достъпно за вас”.

Проверка, направена от “Труд news”, в различни обекти от големите вериги показа, че подобни етикети липсват, а намаленията са традиционните за съответните магазини, които текат от понеделник, вместо да изчакат кампанията на министъра.

При това етикетите от кампанията на Министерство на икономиката към намаленията са поставени едва в няколко обекта, предназначени за снимане на репортажи от страна на медиите. В останалите обекти от София подобни етикети липсват и не е ясно дали ще бъдат поставени въобще.

Промоциите в двата типа магазини - с етикети “Достъпно за вас” и без същия знак са абсолютно едни и същи.

Зелето уж е намалено с 50 на сто, но в други вериги се предлага с 10 стотинки по-евтино за килограм без промоция.

Сред уж намалените по кампанията стоки има явни фалшиви промоции. Например килограм зеле с обявена отстъпка от 50 на сто се предлага срещу 49 ст. за килограм. Същият зеленчук в друга търговска верига, без каквато и да е промоция се търгува с 20 на сто по-евтино - срещу 39 ст./кг.

Подобни са и другите промоции от псевдо кампанията, която има за цел повече да излъска имиджа на министъра и на търговските вериги, след като стана ясно, че препродават стоки с между 100 и 300 на сто надценка, отколкото да е от реална полза за потребителите.

Неслучайно към момента липсва каквато и да е информация за намаление на конкретни стоки и къде да ги търсят клиентите, тъй като веднага би лъснала измамата, че всъщност под кампанията “Достъпно за вас” се крият промоциите, които веригите всяка седмица обявяват в брошурите си.

Голяма верига бие отбой, няма да предлага евтини продукти на българите

Всеки, който познава пазарните принципи, е наясно, че цените на храните не могат да се регулират със закон, а зависят само от търсенето и предлагането, поне в страните, които не са с тоталитарен режим, а разчитат на пазарна икономика. И че едва ли има икономически субект, особено такъв, който не е българска собственост, който би се отказал от печалбите си, за да угоди на кабинета или пък да облекчи българските потребители.

Олиото от кампанията на министъра се предлага на същата цена през последните две седмици.

Министерство на икономиката не спира дотук с промотирането на чужди вериги за сметка на българския потребител. “В следващ етап през сайта на ведомството, в специално изготвена платформа потребителите ще могат да изберат подходящ за тях продукт и да видят откъде могат да го закупят”, съобщават от ведомството.

Без да отчитат факта, че по този начин държавата смята легално да рекламира частни субекти, при това без някаква сигурност за крайните клиенти, че упоменатите намаления са наистина най-изгодните на пазара.

Екзотичните идеи на управляващите през последните години включваха и обявяване на таван на цените и на максималната възможна надценка, с която веригите да могат да продават основните хранителни продукти. След като стана ясно, че това е абсолютно невъзможно, министерството стигна до брилянтната идея да се договаря с магазините за “намаления”, които на експерти от самото началото бе ясно, че няма как да са реални, а ще са единствено съобразени с търговската политика на чуждите компании.

Борят спекулата с храните, но наужким

Крият цените на мляко и кашкавал в чужбина

Правителственият сайт не доведе до изгодни покупки

Цената на прясното мляко в ЕС често е по-ниска от родната промоционална, при това при по-висока покупателна способност на хората в чужбина.

Още през март служебният кабинет заяви категорично, че ще бори спекулата с цените на храните, като създаде и публикува правителствен сайт за това колко струват основни продукти на едро, на дребно, при какви условия се внасят от Европейския съюз (ЕС) и от трети държави, какви са изкупните цени на продукцията и колко струват същите готови стоки в чужбина. Повече от половин година по-късно е ясно, че сайтът foodprice.bg няма как да изпълни подобна роля.

За да не дразнят излишно народа с факта, че храните у нас са сред най-скъпите в Европа, от правителството дори решиха през последните месеци да скрият информацията за пазарната цена на основните продукти в останалите страни от ЕС. Така, макар и да са напълно наясно, че прясно мляко и кашкавал в Германия, Румъния и Франция например струва по-евтино, отколкото в България, особено на базата на в пъти по-голямата покупателна способност в тези държави, потребителите няма как да го разберат бързо и сигурно от правителствения сайт.

Торовете са с близо 45% по-евтини

Драстично свалиха цената на пшеницата, но не и на хляба

Животните поскъпнаха

Пшеницата поевтиня с над 38 на сто, но цената на хляба в магазините не помръдва.

Фермери драстично свалиха някои цени, но това не намира подобаващо отражение на цените в магазините. Цените на производителите в селското стопанство за третото тримесечие на годината се понижиха с 25% спрямо същия период на миналата година, обявиха от Националния статистически институт. Това се дължи на понижение на цените на продукцията от растениевъдството с 30,5% на годишна база. Същевременно цените на продукцията от животновъдството са нараснали с малко над 10 на сто.

Най-драстично пазарът е изкривен при хляба. През третото тримесечие на годината спрямо същия период на миналата е регистриран спад в цените на зърнените култури - с 37,1%, и в цените на техническите култури - с 33,7%, в резултат на намалението на цената на меката пшеница - с 38,1%, и на слънчогледа - с 35,6%, обявиха от НСИ. Увеличение е отчетено в цените на зеленчуците и плодовете - с 9,5%. Поевтиняването на слънчогледа доведе до това в магазините често да има олио на промоция, макар че основните цени (без промоция) продължават да са твърде високи на фона на стойността на слънчогледа. Но цените на хляба почти не помръдват, въпреки поевтиняването на пшеницата с над 38 на сто, а дори нарастват. Цените на газа и тока също са по-ниски спрямо миналата година, но цените на хляба в магазините леко се покачват, според данните на НСИ. Някои търговски вериги от време на време правят промоция и пускат хляб с намаление, но това е по-скоро рядко, отколкото правило.

Докато в растиниевъдството цените намаляват, в животноводството нарастват. През третото тримесечие на годината спрямо същия период на миналата цените на живите животни нарастват с 21,2% в резултат на поскъпването на едрия рогат добитък - с 13,8%, на свинете - с 30,4%, и на пилетата - с 18,4%. Като това става въпреки поевтиняването на фуражите. При продуктите от животновъдството е регистрирано увеличение на цените с 0,7%, което е в резултат на понижение на цените на кравето мляко с 5,8% и поскъпването на яйцата с 11,8%.

Поевтиняването на голяма част от земеделската продукция се дължи на свиване на разходите на фермерите. Използваните от тях продукти и услугите са по-евтини с 10,8% спрямо миналата година. Това е довело до поевтиняване на пшеницата, където цените се определят от световния пазар, но плодовете и зеленчуците, които са основно за вътрешния пазар, продължават да поскъпват.

През третото тримесечие на годината спрямо същия период на миналата е отчетено повишение в цените на: посевния и посадъчния материал - с 9,9%, и на ветеринарномедицинските продукти - с 4,6%. Намаляват цените на: тока и горивата - с 8,5%, на минералните торове - с 44,9%, на продуктите за растителна защита - с 5,4%, и на фуражите - с 0,6%.

Поскъпнаха оризът и прясното мляко

България сред страните с най-висока инфлация

Храните поскъпнаха с 36 на сто за две години

България е сред страните от ЕС с най-висока инфлация. Годишната инфлация у нас е 5,8%, показват данни на НСИ към края на октомври. От страните в еврозоната има само три с по-висока инфлация - Словакия (7,8%), Хърватия (6,7%) и Словения (6,6%), показват данни на Евростат. Прави впечатление, че след като влезе в еврозоната Хърватия трайно влезе в групата на страните с най-висока инфлация.

Докато при нас инфлацията продължава да е висока, има страни от ЕС, в които цените вече са по-ниски спрямо миналата година по това време. Това са Белгия и Нидерландия, където годишната инфлацията е отрицателна - съответно минус 1,7% и минус 1%. Само за месец октомври спад на цените е регистриран в седем страни от еврозоната - Германия, Естония, Кипър, Латвия, Люксембург, Малта и Португалия. А у нас цените на повечето стоки и услуги продължават да нарастват.

През октомври например са се увеличили цените на: ориз - с 3,4%, картофи - с 3,2%, маслини - с 2,9%, бира - с 1,5%, яйца - с 1,4%, прясно мляко - с 1,3%, извара - с 1,3%, домати - с 1,1%, типов и ръжен хляб - с 0,9%, чушки - с 0,6%, сирене - с 0,6%, брашно - с 0,2%, хляб “Добруджа” - с 0,2%, пакетни услуги за почивка и туристически пътувания в страната - с 16,1%, обувки - с 6,4%, дрехи - с 5,4%, прахове за пране - с 2,3%, климатици - с 1,7%, ресторанти - с 0,6%.

За потребителите е важно не само какво е поскъпването за година, а за последните две години, откакто цените бързо тръгнаха нагоре. За две години храните са поскъпнали с близо 36%. Например цените на месото са нараснали с над 40%, а на млякото, млечните продукти и яйцата - с близо 44%.

Внимавайте за капани

Чистят складове от залежала стока на Черен петък

По света цената пада до 90 на сто

Традиционно по света Черен петък е последният петък от месец ноември, в който свалят цените драстично и намаленията стигат до 90 на сто. У нас обаче и промоциите не са като по белия свят, алармират експерти по защита правата на потребителите. Вместо да заложат на продажби само в един ден, родните магазини и представители на сектора на услугите обявяват промоции, чиито обхват обичайно започва още от 1 ноември и приключва около 15 декември, често сливайки се и с отстъпките за Коледа и Нова година. При подобни кампании обаче не винаги цените на намаленията са реални.

Според законовите правила, за да се счита че, една стока е на промоция, цената є месец и половина преди обявеното намаление трябва да е била по-висока. У нас обаче е честа практиката да се обявяват фиктивни намаления, а дрехи, обувки и ваканции да се предлагат на цени, които са дори по-високи от тези само преди дни. Затова при покупки за Черен петък не пазарувайте емоционално, съветват експертите, а вземете предвид цената, която плащате вместо обявеното намаление.

Друг трик на търговците е да обявяват отстъпки до 70 на сто, а промоцията за важи за 2 или 3 стоки, като другите от щендера са с намаление от 10 на сто, а по-разсеяните потребители разбират за това чак на касата. Добре е да сравнявате и цената на етикета с тази от касовата бележка, защото често се случва да има разминаване, разбира се, почти винаги в ущърб на клиента.

Ако пазарувате онлайн трябва да имате предвид, че имате право да върнете закупената стока без каквито и да е обяснение за решението си в срок до 14 дни. Ако сте решили обаче да се възползвате от офертите в сайтове, проверете в информацията на съответната уеб страница дали са посочени данни за собственика на портала, за да не изгорите с покупки от мним търговец, който предлага примамливи промоции, но всъщност не изпраща никаква стока срещу парите ви.

При толкова много капани не е случайност, че близо половината от българите не вярват, че намаленията в кампании като Черен петък са реални, а всеки трети е категоричен, че е очаквал по-големи намаления от предлаганите.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук