Голяма промяна удря пенсиите, няма връщане назад
България няма да може да задържи достигнатите нива на адекватност
Знаем добре, че от много години са направили пълна каша с пенсиите. Това показва пореден анализ на експертите, като този път той е изготвен от Икономическия и социален съвет.
Сред препоръките им към новите пенсии да няма COVID добавка от 60 лв., минималната пенсия да се обвърже с линията на бедност, всяка година осигурителен стаж да има по-голям принос за новите пенсии, а таванът на пенсиите също да се вдига по швейцарското правило.
За вече отпуснатите пенсии т.нар. COVID-19 добавки и т.нар. „индивидуални компенсаторни суми" да продължат да се изплащат, но да не се осъвременяват.
Експертите стигат до извода, че с най-голям принос да не се постигне финансова автономност на задължителното пенсионно осигуряване не са нито демографските промени, нито лошите икономически условия, а преди всичко конюнктурните политически решения, целящи краткосрочни електорални ползи.
Намаляването на осигурителни вноски и прекомерно повишаване на разходите за пенсии не са били оценени адекватно, а през системата са решавани и икономически проблеми на отделни браншове и са възлагани функции на социалното подпомагане.
Те имат и няколко предложения за усъвършенстване на системата.
Поддържане на дългосрочната адекватност на пенсиите:
През 2023 г., когато рискът от бедност за хората на 65 и повече години достигна 22,2%, България излезе от групата на държавите, в които бедността сред населението на 65 и повече години е сред най-високите в ЕС.
Дотогава рискът от бедност за тази възрастова група се задържаше на нива от около 35%. Това водеше до многократни критики от Европейския комитет за социалните права, които подчертаваха, че минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст е „очевидно неадекватен".
Намалението на риска от бедност сред възрастните от 35,6% до 22,2% обаче е следствие от т.нар. COVID добавки към пенсиите, увеличението на минималния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст и по-щедрите увеличения на останалите пенсии, включително и на пенсиите, несвързани с трудова дейност.
"Тези промени имаха голямо влияние върху структурата на източниците на финансиране и разходите на системата, но е безспорен факт, че те се отразиха много благоприятно на адекватността на пенсиите и щедростта на пенсионната система", пише още в доклада.
В резултат на това през 2023 г. коефициентът на заместване на дохода (съотношението между средната пенсия и средния осигурителен доход) достигна най-високите си нива от 2000 г. насам – 54,3% (за всички пенсии).
Прогнозите обаче показват, че в бъдеще България няма да може да задържи достигнатите нива на адекватност на пенсиите.
Щедростта на системата ще намалява и съотношението между средната пенсия за трудова дейност и средния осигурителен доход ще спадне от сегашните си нива от около 55% до около 43-44% в следващите няколко десетилетия.
Възможните решения:
- Минималната пенсия за стаж и възраст
- да се определя така, че да се поддържа жизнеспособна социалнозащитната функция на пенсионната система. Това може да бъде постигнато чрез
- чрез увеличаване на минималния размер с темпа на нарастване на осигурителния доход или медианния домакински доход
- чрез обвързване на минималния размер на пенсията с линията на бедност за страната или с друг обективен измерител (в Чехия няма минимален, а базов размер, който се определя като 10% от месечната средна заплата за страната; в Словакия минималният размер на пенсията е 145% от т.нар. „социален минимум" и т.н.)
- През 2027 г. пенсионерите ще се пенсионират със стаж от 37 г. за жените и 40 г. за мъжете. Всяка следваща кохорта пенсионери обаче ще имат по-малък коефициент на заместване при пенсиониране.
- Според ИСС моментът е подходящ да се обмисли целесъобразността на подхода, активите на т. нар. Сребърен фонд да бъдат изведени от фискалния резерв, а правният статут на Фонда да бъде изменен, следвайки образеца например на Учителския пенсионен фонд.
- Законодателно да се регламентира, че равнищата на осигурителните вноски за фонд „Пенсии" и за дългосрочните осигурени рискове следва да бъдат обектна преоценка поне веднъж на всеки между 3 и 5 г.
Последвайте ни
абе какви ковид добавки бе ненормалници,от инвитрото пари за земеделци,и там да не ги е хванал ковид, а там пък е войната в Окрайна,Сирия, падна правителството в германия,дайте им на зърнари,кравари помощи, на администрацията дори 13 заплата, ама може да намалите заплащането на 240 балки,плюс разните допълнителни пари,вдигнето кюфтета,пиенето,намалете им автомобилите и им дайте по едно колело и ще видим колко мераклии ще останат
Нои, не можах да се сетя като що значи "балки", но вероятнокоментираш депутатските възнаграждания, които всъщност са и " аритметичната база" на почти всички висши управленски кадри в държавата ни, дори в общините напоследък. А вече от 20на години много хора чувах да очакват все някоя щонтролна служба или патриотична партия да се самосезира за незаконността на тази "база" от момента на премахване Прогресивната данъчна система с нейните около 3738 Данък Общ Доход, оставащи още изплащане на възн
Чакаме да върнете ПРОГРЕСВНИЯ ДОД, депутатите да взимат заплати, които не се индексират 6 пъти в годината, а и да намалите броя им наполовина. С една дума, крадете по малко и не от пенсионерите, децата и болните.
Това, което трябва да се направи е всеки да взима, за колкото се е осигурявал, ако не се е осигурявал без пенсия. Тези дето са на минимална пенсия нямат стаж или са били тарикати осигурявали се вечно на минимума. Да си берат гайлето.
ОТ тоя с дебелия врат начело на нап и от Боко не чакаите добро за пенсионерите.АБоко защо ли мрази толкова българските пенсионери.Маи гледзай да има повече мазнинка за него.Вижте му кръвожадните очи и всичко ще си изясните...
Искам да попитам защо най онеправдани са пенсионерите родени преди 1960г. Какви са тези ,,изчисления,, какво е това ,,чудо,, .Хора с по 40 до 50г. трудов стаж вземат по малка пенсия от работили 35г. но родени след 1960г.