Държавите, в които жените раждат повече деца, са с общества, в които мъжете помагат повече на жените с домашната работа вкъщи. И обратно - държави с по-ниска раждаемост са тези, в които мъжете са по-малко подкрепящи в задълженията вкъщи. Тази зависимост е описана в доклад на Националното бюро за икономически проучвания (НБИП) на САЩ от 2022 г., озаглавен “Икономика на плодовитостта”, а сп. “Икономист” пусна графика от този анализ.

“Петте страни (от включените в изследването) с най-голям мъжки принос към домакинството и гледането на деца са с най-висок коефициент на плодовитост - над 1,8. Обратно - в петте страни с най-малък принос на мъжете коефициентът на плодовитост е под 1,5. Тези факти предполагат, че разпределението на ролите между бащите и майките е важен аспект за раждаемостта”, пише в анализа на НБИП.

Икономистът от Института за пазарна икономика Адриан Николов споделя и коментира новината във фейсбук профила си.

“Става дума за едно относително ново изследване на факторите, които движат раждаемостта. Семейната среда определено е от значение, като в развитите икономики там, където от жената не се очаква да поеме цялата тежест на отглеждането на децата и на грижата за домакинството, повече жени избират майчинството.

Разбира се, това не е единственият и най-тежък фактор. Що се отнася конкретно до България, някои фактори на средата като че ли са по-важни – достъпът до детска грижа, качеството и доверието в здравеопазването и образованието, разполагаемият доход играят по-важна роля.

От значение е и възможността майките да комбинират децата си с кариера, за което създаването на повече възможности за работа от разстояние и почасова работа е от голямо значение.

Не бива изборът да бъде “работата или децата”, а по-скоро да се намери баланс между двете. Нищо от това, разбира се, не изключва по-активна роля на мъжете в отглеждането на деца и в поддръжката на домакинство – напротив, всички тези аспекти се допълват.”, коментира Николов.
 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук