Камелия е родена на 21 януари 1954 г. в София. Родителите й са Стойка Александрова Тодорова, певица в Хоровата капела “Светослав Обретенов”, и Кирил Костов Тодоров, преводач и почитател на джаза. Дядо й по бащина линия е Коста Тодоров.

В детска възраст се занимава с балет и художествена гимнастика. У тях се е говорило на френски, но в юношеска възраст Камелия отказва и решава сама да започне да учи английски език. От майка си наследява любовта към класическата музика, пластиката и спорта, а от баща си - към чуждите езици, джаза и киното. 

Камелия Тодорова мечтаела да бъде архитект много преди да атакува театралната и музикалната сцена. Завършва Техникум по вътрешна архитектура и дървообработване. Първите й изяви на сцена като актриса са в периода 1972 - 1975 г. с експерименталната театрална трупа “4+4” на режисьора Николай Георгиев. 

Днес тя с усмивка си спомня защо е била скъсана на един от приемните кръгове във ВИТИЗ - не успяла да се превъплъти убедително в партизанка. За изпитите я подготвя самият Методи Андонов, който е наясно с талантите й още от “Козият рог”, където тя е в миманса, но остава цял месец с екипа, за да попива всичко, което се случва пред и зад камерите. 

“Киното е моята голяма любов - още от дете, когато с баща ми гледахме всички нови филми”, връща лентата Камелия. Най-известната й роля е в “Търновската царица” на Янко Янков - божествено красивата Камелия партнира 
на Стефан Данаилов

Започва да учи пеене в Естрадния отдел на Националната музикална академия при Ирина Чмихова. Завършва през 1976 г. Повлияна от пианистите Сашо Мирев и Марио Станчев, Камелия се насочва към джаза.

Дебютира на Втория преглед на българските джазови оркестри в зала “Универсиада” с квинтета на Людмил Георгиев, а година по-късно печели втора награда на конкурса за млади джаз певци в Люблин, Полша, както и специалната награда на името на Дюк Елингтън.

Със Стефан Данаилов в "Търновската царица"


Следват участия с награди на фестивали в Бомбай, Братислава и Варшава, рецитал на джаз фестивала в Малта и участие в шоупрограми на музикалния театър “Фридрихщатпалас” в Берлин. На фестивала Jazz Yatra (“Джаз ятра”) в Бомбай поради липса на акомпанираща група тя склонява ритмичната секция на Стан Гец да й акомпанира при едно изцяло импровизирано и успешно участие.

В началото на 80-те години Камелия Тодорова, заедно с бигбенда на БНР и диригент Вили Казасян, записва поредица от успешни поп песни, измежду които: “Не ме гледай така, момче”, “Прошепнати мечти” и “Да е влюбен този свят”. Към наградите си за джазови изпълнения прибавя призове от конкурси за популярна музика - “Златният Орфей” (1980, голяма награда за песните “Стая на релси” и Maybe This Time от филма “Кабаре”) и Internationales Schlagerfestival Dresden (“Международен шлагер фестивал в Дрезден”) (1982, голяма награда), на който се представя с песента Auf diesen Tag hab’ ich gewartet (“Очаквах този ден”), позната в българския си вариант като “Откритие”, по музика на Александър Бръзицов и текст на Матей Стоянов.

През този период участва и в няколко успешни български филма. Играе една от главните роли в “Търновската царица”, участва и в “Монолог за прасенцето”, “Прилив на нежност”, който е спрян след заминаването й от България по-късно същата година, и “Бон шанс, инспекторе!”.

През 1983 г. по време на музикален фестивал в Солун Камелия се среща с бъдещия си съпруг Майкъл Кунстман, решава да се омъжи за него и такаот остров Корфу двамата заминават за Италия, като Камелия се представя под името Лилия Марани и боядисва косата си руса, за да не бъде разпозната 

През 1984-та се раждат и двете й момичета, близначките Рахел-Лилия и Мириам-Ребека. Камелия подписва договор с музикалната компания “Върджин Рекърдс” (Великобритания) под артистичното име Camy Todorow (Кеми Тодороу) и през месец септември на 1985 г. издава първата си сингълова плоча, Bursting at the Seams, записана съвместно с барабаниста на “Куин” Роджър Тейлър, в студиото Mountain Studios на групата в Монтрьо, Швейцария.

Едноименната 12-инчова плоча включва ремикс на песента, инструментала й, както и още една песен - Don’t Stop It, I Like It. 

Връщайки се в България през 90-те години, Камелия отново поема концертната си дейност в родината си: издава няколко студийни албума и участва в разнородни проекти както в поп музиката, така и в джаза. През 1991 г. е издаден албумът 2 Souls in 1 (“Две души в една”) от “Балкантон”, в който са включени синглите й Bursting at the Seams и Chain of Fools и други песни, записани по време на пребиваването й в Германия. Повечето от песните имат заснети видеоклипове. 

Чувствителната дама на джаза се върна от Германия съкрушена от брака си и за кратко тръгна по наклонената плоскост - започна да злоупотребява с алкохол 

Все пак тя успя да се измъкне и да продължи, но разкри неподозирани факти от живота си. Джаз звездата проговори за брака си с Майкъл Кунстман. Тя разкри как е хванала мъжа си в изневяра. Чужденецът изневерил на звездата със Саня Армутлиева. Аферата на мъжа й със Саня била в края на 80-те години.

Камелия Тодорова започнала да подозира, че между тях се случва нещо, тъй като Армутлиева започнала да се облича със същите дрехи като нея. Наглостта на Майкъл Кунстман стигнала дотам, че той преспал със Саня в дома им, а децата му го заварили в леглото с нея.

По-късно съпругът започнал любовна афера с приятелка на семейството. Камелия Тодорова разкри, че е отгледала децата си в нищета и въпреки болката, която й е причинил Майкъл Кунстман, тя успяла да му прости след смъртта му. Звездата заяви, че съпругът й я лишил от наследство. 

Джаз изпълнителката споделя, че Майкъл никога не й е давал големи суми пари. След аферата му с нейната приятелка двамата окончателно се разделят през 1990 г., но Камелия Тодорова му дава развод след 10 години, тъй като искала да получи германско гражданство. 

През август миналата година джаз певицата гушна първо внуче. ”Ще ме нарича бабхен!”, с усмивка продължава напред Камелия Тодорова. А сцената и почитателите й чакат с трепет нейните изпълнения.

Подготви Паулина БОЯНОВА
/вестник "Над 55"/