През месец юли 2020 г. в бр. 65 на Държавен вестник са обнародвани промени в Закона за държавните резерви и военновременните запаси, които са свързани с образуването на Държавно предприятие „Държавна петролна компания“, пише Труд бг.

Във функциите на компанията попадат създаване, съхраняване, опазване и обновяване на държавните резерви и военновременните запаси от нефт и нефтопродукти.

След приемането на закона с множество стъпки предприятието е създадено и структурирано, но то реално не работи, защото предстои физическото прехвърляне на базите.

Кирил Петков като служебен министър на икономиката четири месеца проявява крайна безстопанственост и небрежност, като не изпълнява закона. Той не прави нищо по прехвърляне на петролните бази към новосъздаденото предприятие.

Припомняме, че целта на приетия закон през юли 2020 г. е била чрез управлението на петролните бази да се подобри конкуренцията на пазара на горива в страната, което да бъде в полза и на крайните потребители по отношение на цената, като горивата се обновяват непрекъснато и всички на пазара имат достъп до тези горива.

От друга страна резервът на държавата остава в държавни ръце.

Законът е бил и мярка за увеличаване на броя на данъчните складове в сектора на горивата, което е в съответствие с препоръките на Комисията за защита на конкуренцията, видно от многото извършени секторни анализи за развитието на конкурентната среда на пазарите за горива.

Комисията за защита на конкуренцията също е констатирала, че данъчните складове са една от най-големите бариери за навлизане на пазара.

Кирил Петков не изпълнява закона, проявявайки безстопанственост, но и не мисли за цената за горивата и за потребителите.

Той шумно обявява, че ще закрие компанията, като казва - „Не разбирам защо Държавната петролна компания трябва да съществува. Аз бих я затворил.“

За закриването обаче е необходимо изменение в закона, за което той няма време, за да извърви процедурите за обществено обсъждане и приемане от Министерския съвет.

Тук веднага на помощ се включва Ивайло Мирчев, който на 19.08.2021 г. внася законопроект за закриването на петролната компания.

В предложената редакция на чл. 22 на Закона за държавните резерви и военновременните запаси, Мирчев предвижда съхранението и опазването на военновременните запаси да се възлагат на търговци и организации, които на база на акт на министерския съвет имат военновременни задачи, или на търговци и организации, определени на конкурсен принцип.

Така идеята за конкуренция на пазара се счупва, а отново се дава монополна сила на петролните олигарси. Това е така защото едните от тях имат военновременни задачи, а останалите разполагат с петролни бази и само те ще могат да оперират резерва и само те ще могат да участват в наредените конкурси.

Мисията ще бъде изпълнена и няма да има конкуренция на пазара, резервът ще е в частни, а не в държавни ръце, а бензинът ще поскъпне до 3,50 лв. за литър.

Това ще е цената, която прогнозират експерти от бранша, на база на предстоящи нови изисквания на Европа за тези горива и на база премахването на конкуренцията и достъпа на всеки до горивата, съхранявани от петролната компания.

Бързата реакция от страна на Ивайло Мирчев е провокирана вероятно от гарантираните кредити в ББР, които той има и вероятно не иска да изплаща.

Такъв кредит има една от най-успешните му фирми - ДИ ЕС АЙ с ЕИК 203010795. Предметът на дейност на фирмата е създаване и поддръжка на web-портали, обработка на данни и хостинг, консултантски услуги в областта на информационните технологии, управление на проекти, трансфер на иновации и т. н. В същата фирма Ивайло Мирчев е бил управител до скоро и в момента е съдружник с 33,33%.

По-задълбочена проверка в публичните регистри сочи, че същата фирма на Ивайло Мирчев съществува и в регистъра на ББР АД за фирмите, подпомогнати заради кризата. По-конкретно ДИ ЕС АЙ е получила преференциален кредит с гаранция поета от държавната банка.

Това от своя страна означава, че или Ивайло Мирчев не е толкова успешен предприемач и се наложило държавната ББР да го подпомага, или е използвал държавните гаранции да получи преференциален кредит, за да финансира дейността на новите „моралисти“.

Кирил Петков няма да остане длъжен също, защото с предложено от него решение на Министерския съвет №578 от 5 август 2021 г. в програмата за портфейлни гаранции на ББР по необезпечени кредити е заложил 100% потенциална загуба за банката, или 400 млн. лв.