Поредният служебен кабинет ще бъде готов до дни. Какви са неговите задължения и какви очаквания да имаме, обяснява доц. Красимир Ангарски, министър на икономическата политика в последното извънредно правителство с премиер Стефан Софиянски.
<strong>- Господин Ангарски, протестите ескалират, какво може да се направи в такава ситуация? <br /> </strong> <br /> - Икономическата криза у нас прерасна в политическа. Никой не предлага нищо на протестиращите, не откликва на техните искания, не обяснява какво може да се направи. Какво може да направи един служебен кабинет - от него зависи дали протестите ще стихнат и как ще изглеждат изборите, как ще се представят на тях ГЕРБ и останалите партии от сегашния парламент. От служебното правителство зависи и съдбата на президента. Хората не получават това и вече казват: За нищо не ставате, отивайте си всичките! <br /> <br /> <strong>- Някой потърси ли ви за консултация за това, как се прави служебно правителство, как работи то - като министър по икономическата политика именно на такъв кабинет? <br /> <br /> </strong>- Не, никой не ми се е обаждал, а доколкото знам, и на другите колеги. Аз пазя до днес документи от правителството, различните<br /> решения и програми, цялата процедура, декларациите за политическа подкрепа, които могат много да помогнат. Може да се поканят и експерти от Международния валутен фонд, които да помогнат в изготвянето на програмите, различните центрове, които са специализирани в писането на такива програми и в България, могат да дадат идеи. Но ние сме специалисти по откриването на Америка, това е най-лошото на българския преход - всеки почва от нулата. <br /> <br /> <strong>- Значи трябва ни едно успешно служебно правителство. А от какво зависи неговият успех? <br /> </strong> <br /> - От политическата и обществената подкрепа, която ще има. Засега не се усеща да има такава. За да има успех, необходими са силна програма и силен екип - и двете са еднакво важни за успешната работа на държавата през следващите няколко месеца. Лошото е, че малко организации и институции могат да напишат качествена и работеща програма. А от това, как ще се решат наболелите проблеми, заради които хората излязоха на улицата, ще зависят и изборите, и развитието на страната в бъдеще. <br /> <br /> <strong>- Явно предизвикателствата пред временния кабинет до изборите са съдбовни, какви са по-конкретно?<br /> <br /> </strong>- На първо място политически - осигуряване на подготовката и провеждането на честни и спокойни избори, без ексцесии и опорочаване. Пред този служебен кабинет обаче икономическите предизвикателства са повече, и то много сериозни - на първо място ограничаване властта на монополите, повишаване на доходите и пенсиите, ограничаване на безработицата. В министерствата има много техническа работа - да се осигурят нормалната дейност на жизнено важните системи. Това важи особено за структурите, които са заети с одобряването и отпускането на парите по проекти на еврофондовете. Също и за сектори като здравеопазването, сигурността, образованието - да няма проблеми в тяхната работа. Трябваше вече да са направени експертни и обществени съвети за тези важни отрасли, както и за другите, където ситуацията не търпи отлагане. Трябва да се вземат специални и спешни мерки за увеличаване на приходите и да се преценят наново разходите. Очевидно ще трябва да се прави нов бюджет, но това може да стане, след като бъде избран новият парламент и назначено новото правителство.<br /> <br /> <strong>- Но как ще стане това, с монополите например се борим през целия преход и още не сме ги премахнали?</strong><br /> <br /> - За монополите според мен трябва да се направи специална група за законодателна инициатива, която да проучи много внимателно какви са проблемите, как се решават антимонополните проблеми в другите страни, как да работят законите ефективно и т. н. В САЩ например първият антитръстов закон е приет през 1890 г. Трябва да се направи новото антимонополно законодателство. Дотогава временно държавата може да замрази и дори да намали цените на тези, които се оспорват най-много, докато се въведе справедливо и прозрачно ценообразуване. Незабавно трябва да се търси начин за индексация на пенсиите чрез усилено събиране на несъбраните данъци и осигуровки и чрез помощ от бюджета. Проблемът с доходите е по-стратегически и съответно по-дългосрочен. Да се направи програма за стимулиране на малките и средните предприятия и незабавно да се разплати държавата с всички фирми, към които има чакащи плащания. Със специалната програма за нови работни места нещата са по-сложни, при този проблем също трябва да се мисли дългосрочно и стратегически. Държавата ще трябва да инжектира капитал в бизнеса и особено в дребния. За всичко това трябва да има персонално отговорни министри. <br /> <br /> <strong>- Но как ще стане всичко това, след като вече е ясно, че резервът е изгребан до дъно? </strong><br /> <br /> - Да се спрат всички разходи на средства от бюджета и да се харчи само за най-необходимото. Защо например сега парламентът си купи нови коли? Предполагам, че са заложени и други подобни харчове, които не са наложителни. Парите от бюджета ще отиват само за острите проблеми, до решаването им. За няколко месеца може да се въведе мораториум върху капиталните вложения. Народното събрание, преди да се разпусне окончателно, да даде право на служебния кабинет да сключва международни договори и ако се наложи заеми, тъй като не може да се предвиди какво ще трябва да се плаща и може да възникне патова ситуация именно заради плащания или в случай че се налага да се продължи действието на служебния кабинет. Същото важи и за права за преразпределяне на бюджета с цел новите приоритети. Много е важна организацията на правителството и създаването на тези работни групи с водещи министрите на служебния кабинет и доказани експерти, които обаче трябва да имат и опит в управлението и да познават работата на министерствата. А не да влизат за пръв път в тях. Под тази непартийна формула и двата предшестващи служебни кабинета се справиха добре и рейтингът им беше по-висок дори от редовните правителства. При Стефан Софиянски например имаше финансов съвет от петима изтъкнати финансисти, имаше отделно работна група за въвеждане на валутния борд начело с мен, трима юристи и 20 души експерти от практиката, които се събираха и работеха по законите, и отделно съвет по структурна реформа. <br /> <br /> <strong>- Кои бяха тези петимата от финансовия съвет?<br /> </strong><br /> - Чавдар Кънчев, тогава шеф на Булбанк, Светослав Гаврийски, тогава финансов министър, Венцислав Антонов, изявен финансов анализатор и банкер, Любомир Филипов, управител на БНБ, и аз като министър на икономическата политика. Тези хора вземахме най-важните решения като закриване на банки, за валутния курс и за валутния борд, който действа успешно и до днес. Ако днес го нямаше, при тази политическа криза, представяте ли си каква щеше за бъде инфлацията. Отделно при Александър Божков като бивш министър на икономиката и вицепремиер имаше съвет, който изготви и започна изпълнение на програмата за структурна реформа, която беше разписана не само по дейности, но по дни и месеци. <br /> <br /> <strong>- Казахте, че ролята на президента е много важна в този момент. Как се справя Росен Плевнелиев в тази ситуация?</strong><br /> <br /> - Той закъснява. Трябваше вече да е определил водещите хора по острите проблеми, да бъдат представени и да започнат срещите с протестиращите и с експерти за изготвяне на програмите. Процедурата по конституцията може да си се спазва, но тези експерти, които ще работят в следващите няколко месеца в обществените съвети и в съветите към президента, трябваше вече да са ясни. <br /> <br /> <strong>- Как може да се се стимулира малкият и средният бизнес (или това, което е останало от него), след като няма пари, а банковите кредити са непосилни?<br /> <br /> </strong>- Тук също трябва персонален отговорник и специална програма, която да включва мерки за тяхното развитие. Така например Българската банка за развитие е за това. Тя трябва да финансира пряко при възможно най-ниски лихви, може би само с такси, както правят в Америка в момента. Тя може да работи без печалба, само да си покрива разходите, тъй като е държавна. Трябва да се активизира и нашето участие в международните финансови институции като ЕБВР, Черноморската банка, Европейската инвестиционна банка, от която почти не сме вземали никакво финансиране, и др. Предприятията, които имат добри програми за преструктуриране, за нови ефективни технологии, които имат договори за износ и реализация на продукцията, да бъдат финансирани от фонд &quot;Малки и средни предприятия&quot;, за да им се помогне. /БЛИЦ