Вестник "ШОУ" стартира съвместна рубрика на „Национално движение Овация за отговорни млади шофьори” и Агенция БЛИЦ.

Инициатор и организатор на проявата е тв водещата и журналист Миглена Ангелова и продуцентска къща „Зенит ТВ продукции”. Лице на кампанията е Мис България 2018 и Мис Планет 2018 Тамара Георгиева. Инициативата „Отговорни млади шофьори” за повече безопасност по пътищата за нашите деца подкрепят още топ певиците Гери-Никол и Дивна, както и десетки млади и красиви популярни дами, които се включиха в автомобилното състезание „Овация 2018”, проведено на 7 октомври до Национален стадион „Васил Левски”.

Медиен партньор е информационна агенция номер 1 в България – „БЛИЦ”, а основен партньор – Столична община, както и „Сейфти драйвинг академи”, „Академия за отговорни шофьори” на „Петрол” АД, „Спиди”, „Булстрад”, „Пандора България”, „Фуудпанда” и „БМВ Груп”.

 
- Подкрепяте ли „Национално движение Овация за отговорни млади шофьори” и защо?
- Подкрепям „Национално движение Овация за отговорни млади шофьори”, защото вярвам, че правейки младите хора по-отговорни на пътя, ще допринесем за цялостното подобряване на безопасността на движението. Младите хора са бъдещето на една нация и създаването в тях на по-силно чувство за отговорност, както към самите тях, така и към останалите участници в движението, ще помогне за постигане на основната цел на националното движение, а именно: запазването на здравето и живота на хората. Рядко се говори за пречупените съдби на хората, предизвикали ПТП, но - говорете с тях - те никога не забравят стореното и през целия си живот носят товара на вината.

- По време на състезанието организаторите неведнъж споменаха колко благодарни са на Столична община за оказаното съдействие.
Неслучайно, вие имахте честта да минете първа по трасето, в електрическа, непозната кола, пред очите на всички. Опишете чувствата си. Вълнувахте ли се? Притеснена ли бяхте?
- Да, аз съм изключително благодарна на организаторите за честта, с която бях удостоена да направя първото преминаване по трасето. Бях притеснена, но не от колата или сложността на елементите по трасето, а от отговорността, която поех, правейки демонстрация за безопасно шофиране. Като доста по-голяма от останалите участници, чувствах, че трябва да дам добър пример, и нямах право на грешки. Всички тези мисли и чувства ме караха наистина да се вълнувам изключително много и ми напомниха за далечното време, когато се явявах на шофьорски изпит на полигона и трябваше да дам най-доброто от себе си.

- Справяхте се много решително с трасето по време на състезанието. Вие самата обичате ли да шофирате и от колко време управлявате автомобил?
- Да, аз шофирам ежедневно и то с голяма любов. За мен шофирането е начин за релаксиране и се наслаждавам на всеки миг зад волана. Управлявам автомобил от 20 години и за мен автомобилът е член на семейството, за когото се грижа ежедневно.

- Случвало ли ви се е да катастрофирате?
- За толкова време зад волана няма как човек да не е имал инциденти. Имала съм една катастрофа в градски условия, но лека и щетите бяха само по автомобила.

- Имате ли своята страшна шофьорска история?
- Да, имала съм една история, която до ден- днешен е в съзнанието ми. По време на шофиране с висока скорост извън населено място се спука предна дясна гума. Овладяването на автомобила беше изключително трудно, но благодарение на адреналина, успях да се размина без проблеми както за мен, така и за другите участници в движението. От тогава винаги, когато шофирам, имам едно на ум, че автомобилът е техническо средство, което във всеки един момент може да получи някаква повреда, която не зависи от шофьора. Затова съм си сложила един праг на скоростта, при която знам, че ще мога да овладея автомобила при настъпила повреда, и се старая да не го прекрачвам.


- А каква е вашата весела шофьорска история?
- В общи линии смешните ситуации, на които съм била свидетел, са много, но не мога да се сетя за някоя особено впечатляваща.

- Какво е колата за вас?
- Както вече казах, за мен автомобилът е член на семейството и приятел. Не мога без автомобил, той ме прави свободна.

- Ако нещо светне по таблото, каква е първата ви реакция?
- Ако нещо светне на таблото ми, веднага предприемам необходимото за отстраняване на проблема. Особено ако индикацията е в червено.

- По отношение на младите шофьори, какви са основните пропуски, които те допускат зад волана?
- Според мен основният, да го наречем проблем, на младите шофьори е самоувереността и чувството, че са защитени и, че точно на тях не може да им се случи нищо лошо. Тези усещания ги карат да бъдат екстремни, да шофират с висока скорост, да не са достатъчно съсредоточени върху шофирането и обкръжаващата ги обстановка. Считам, че като всеки млад човек, са доста многозадачни, и затова са разсеяни и невинаги концентрирани върху ставащото на пътното платно. Ако позволите да дам един кратък съвет на младите шофьори – винаги, когато шофират, е здравословно да изпитват една частица страх. Това те кара да бъдеш концентриран, предпазлив и внимателен, което от своя страна може да те предпази от неприятна ситуация. Страхът е усещането, което събужда в нас инстинкта за самосъхранение, който ни е вроден и е основният фактор, който ни пази от постъпки, които биха застрашили и собственото ни здраве и живот, и това на хората около нас. Този вид страх не е лошо качество и не е признак на слабост.

- Задължително ли е според вас един шофьор да познава техническите параметри на автомобила си, както и неговите специфики на пътя – като дължина на спирачен път, например – за да чувства по-голям комфорт, докато го управлява?
- Според мен е задължително да познаваме техническите възможности на автомобила ни. Това ни дава възможност по-сигурно да го управляваме и да знаем в различните ситуации той как би се „държал” на пътя. Позволява ни, също така, да разпознаем всеки технически проблем в много ранен етап. Колкото по-добре познаваме реакциите на автомобила си, толкова по-добре сме развили и собствените си реакции.

- Би ли било полезно според вас, ако по време на обучението си всеки кандидат -шофьор премине и през симулатори – за челен удар и за преобръщане на автомобил, за да формира трезва преценка за реалните рискове след това, и да бъде предпазлив?
- Тук съм малко разколебана – и да, и не. Аз лично на мероприятието не се престраших да премина през симулатора за преобръщане на автомобила, защото не бях сигурна дали това няма да събуди в мен едно постоянно притеснение, което от своя страна да ме направи по-малко уверена на пътя, да остане в паметта ми и във всеки един момент да мисля за това преживяване. Както казах, полезно е да изпитваме лек страх, докато шофираме, но той трябва да бъде наистина много лек, а като цяло трябва да сме уверени и спокойни в това, което правим зад волана и решенията, които вземаме. Не мога да дам категоричен отговор на този въпрос.

- „Овация” е пряко свързана с безопасността на движението, тепърва ще се организират и събития в големите градове на България, като част от Националната кампания „Отговорни млади шофьори”. Колко е важно повече хора да припознаят идеята да станат посланици на подобна идея?
- Младите хора подражават на идолите си. Именно поради това смятам, че трябва повече такива хора да припознаят идеята и да станат нейни посланици. Примерът, който те биха дали и посланията, които биха отправили, ще имат огромен ефект върху тези, които ги харесват и им подражават.
 
БЛИЦ-ВЪПРОСИ:
 
Черен джип?
- Не е за мен!
Жена, която паркира?
- Забавно!
Блондинка зад волана?
- Непредсказуемо! (тук мога да споделя един „лаф”: – „Знаете ли защо жените не дават мигач? Ами, защото не е ваша работа къде отиват”)
Пет приятелки в една кола?
- Купон и врява!
Жена до спукана гума?
- Мило и драматично!
Кола, която завива, без да даде мигач.
- Опасно!
Премигваща кола зад вас...
- Нетолерантност и наглост!
Кола, която ви изпреварва...
- Нека върви напред, щом толкова бърза!
Кола, която вие изпреварвате...
- Нещо, което ми пречи на видимостта напред!
 
Подготви: Анелия ПОПОВА
Снимки: Дико Йорданов
FB, YouTube, Instagram: Auto Ovacia