От 27 юли стартира единен портал, който представлява обединение на Имотния регистър, Търговския регистър и Регистъра на юридическите лица с нестопанска цел.

„Регистрите не се обединяват, но начинът на заявяване ще е през единен портал. Старите сайтове, през които сега се заявяват електронните услуги, ще бъдат деактивирани. Информацията и услугите ще бъдат на едно и също място.

Защитата на личните данни също ще бъде на по-високо ниво”, заяви изпълнителният директор на Агенцията по вписванията Габриела Козарева в ефира на „Плюс-Минус. Коментарът след новините”.

Тя увери, че нивото на сигурност в Агенцията продължава да се завишава. Три от четири поддържани от Агенцията регистри са изцяло електронни. Само имотният регистър изисква подаване и получаване на гише.

„От 9 юни порталът е видим. Може да се използва частта за справките. От 9 юни до 27 юли потребителите могат да тестват портала и да се регистрират. Регистрацията е необходима, за да се използват услугите.

Профилът трябва да бъдат обвързан със средство за идентификация – електронен подпис, сертификат, издаден от Агенцията по вписванията, или ПИК код от НАП. Срокът е толкова дълъг, за да могат потребители да се запознаят със софтуера”, обясни Козарева.

На база на запитванията, които в Агенцията получават ежедневно за различен вид разрез на информация в Търговския и Имотния регистър, са определени и най-често задаваните въпроси. В новия портал тази справки ще са налични и достъпни като готов продукт.

"Хората няма да имат и задължение след сделка да декларират покупката или продажбата си в общините. Това ще се прави автоматично от Агенцията, която ще подава информацията до общините", обясни още Козарева.

Предвидени са и минимум 9 нови услуги, някои от тях вече са активни. Една от тях е и "Калкулатор на държавни такси". Тази услуга прозволява на заявителя на услуга предварително да разбере каква сума ще заплатят при определена сделка.