Над 80% от новите коли у нас се купуват на лизинг. Това показва проверка на в. „Монитор“.


Българите прибягват до лизинг основно при купуването на нов автомобил, машини и оборудване за бизнеса, смята кредитният консултант Тихомир Тошев.

„Това е една сериозна и по-скъпа покупка - може би над 80% от новите коли се купуват по този начин“, каза Тошев, като изтъкна, че някои си взимат и коли втора ръка на лизинг.

Според финансовия анализатор Иван Стойков обаче най-често купуваме на лизинг техника, домашно обзавеждане и автомобили.

Основно предимство е, че ако няма достатъчно собствени средства, може да разсрочим погасяването на сумата във времето, каза Стойков.

Той предупреди, че лизингът е вид кредит и ако има просрочена вноска, тя ще влоши кредитната ни история в Централния кредитен регистър (ЦКР) и съответно кредитния рейтинг.

Предимство е, че при купуването на автомобил може преди края на срока за изплащане ние да вземем друг подобен актив.

„Може да се купи по-нов модел автомобил, като се доплати разликата“, завърши финансовият анализатор.

От друга страна, до кредит се прибягва, когато се купува черна или бяла техника като телевизори, хладилници, което е тип стоков кредит и също дава отражение на кредитната ни история.

Лихвите по лизингите за купуване на нов автомобил се движат между 3-4%. Спрямо 5-7 години по-рано това е поне двоен спад в нивата на лихвата, каза още Иван Стойков. Той изтъкна, че е попадал и на оферти за лизинг при лихва 2.5-2.75%, или 2.95-3%.

При стандартния потребителски кредит лихвените нива са между 5-6%.

„Това са 1-2 пункта в полза на лизинговата схема“, допълни Стойков, като изтъкна, че за разлика от кредита за купуване на кола, при лизинговите оферти има допълнителни разходи. Това е задължителната застраховка автокаско или пък техническото обслужване в сервиз, посочен от лизингодателя.

„Има разходи, които няма как да бъдат избегнати, но не е задължително те да правят лизинга по-скъп“, изтъкна Стойков. Така например, ако купуваме автомобил за 50 000 лв., то последните 5000 може да бъдат внесени в края на периода, като така ще имаме по-малки месечни вноски.

Това обаче може да създаде предпоставки за финансови затруднения, тъй като не всеки предвижда, че в края на периода трябва да даде повече пари.

Според кредитния консултант условията по лизинговите схеми са се подобрили. Оскъпяването при автомобилите е между 2.5-4.5%, а самоучастието се запазва на 10-20%.

И Тошев, и Стойков обаче предупредиха, че при лизинга собствеността се прехвърля едва когато е платена и последната месечна вноска. Докато, ако купуваме например лаптоп на изплащане, то той вече е наша собственост още след като го вземем от магазина или куриер ни го достави у дома.

Новите договори нагоре с 6.9% за година
Новите договори за финансов лизинг са в размер на 4.075 млрд. лв. през последното тримесечие на 2019 г.

Това е ръст от 6.9% или 262.5 млн. лв. само за година. Спрямо края на третото тримесечие на предходната година те нарастват с 14.9 млн. лв. или с 0.4%, показва статистика на Българска народна банка (БНБ).

Сключените през четвъртото тримесечие на миналата година нови договори за финансов лизинг са на стойност 522.2 млн. лв., като за година те са с 25.5. млн. лв. или 4.7% надолу.

С най-голяма стойност са вземанията за леки автомобили (1.631 млрд. лв. или 12.8% ръст на годишна база), следвани от тези за товарни и лекотоварни автомобили (1.331 млрд. лв., 6.6% ръст).

Трети са лизингите за машини, съоръжения и индустриално оборудване, които се равняват на 852.9 млн. лв., или 11.4% нагоре. Финансовият лизинг от фирмите е 3.384 млрд. лв., а от домакинства и от фирмите, които ги обслужва, са 672.3 млн. лв.