Народът пропищя от изравнителните сметки!
Жалби заляха институциите, недоволни потребители втрещени от космическите суми
Много клиенти на парното се оплакаха, че са изненадани от твърде високите изравнителни сметки за 2023/2024 година в сравнение с действителното им ползване през сезона. Огромен е броят на подадените жалби в медиите, в топлофикациите, енергийното министерство, КЕВР и институцията на омбудсмана.
Но кепенците хлопнаха. Ако клиентът не е възразил срещу изравнителната си сметка и не е поискал отчет на уредите до 31 август и не са снети показанията, той вече не може да поиска и да я поправи с допълнителен отчет. Високата изравнителна фактура трябва да се плати до 15 септември, за да не скочи още с начисляване на лихва за просрочие.
Шанс
Домакинствата, които не са осигурили достъп за отчитане на топлинните разпределители и водомери за топла вода, на които е начислено максимално ползване въз основа начислената им енергия в изравнителната сметка за миналия сезон, имат шанс. Това заяви експерт по топлотехника. Клиентите имат право да заявят преди началото на новия отоплителен сезон по-малко ползване на енергия през следващия пред топлинния си счетоводител.
Потребители пред касата на Топлофикация София в жк Люлин в деня на пускане на изравнителните фактури
Надуване
Хората косвено могат да открият, че има проблем в абонатната станция, когато сравнят изравнителната си сметка за предишния отоплителен сезон със сегашната. Те трябва да погледнат предишния отоплителен сезон колко енергия за отопление е вкарала в сградата топлофикация и колко енергия за отопление е вкарала през този.
Новият отоплителен сезон беше по-кратък и ако се окаже, че в сградата е вкарана повече енергия за отопление, значи има нещо „гнило в Дания“, коментира специалист по топлотехника за „Телеграф“.
Не може за по-кратък с 48 дни отоплителен сезон, какъвто беше последният, и при по-малко потребление от самите клиенти през техните радиатори, в сградата да се вкарва по-голямо количество топлинна енергия, заключи експертът. Това може да се види в данните на всяка изравнителна сметка на етажните съсобственици, посочи той.
Подгряване
Другият проблем, който лъсва през изравнителната сметка, е високият специфичен разход на енергия за подгряване на водата. Един кубически метър вода се загрява с 55, 60, 70 квтч енергия. Но потребителите могат да видят в сметката си, че в тяхната сграда специфичният разход за подгряване е 90, 100, 156 квтч.
Наредбата за топлоснабдяване изисква топлофикация да провери настройките в абонатната станция при специфичен разход над 150 мвтч на куб. метър. В подобни случаи топлофикация се оправдава - вие сте намалили потреблението на топла вода, затова ви е скочил специфичният разход.
Циркулационната помпа върти непрекъснато топлата вода. Енергийните загуби се разпределят върху потреблението. Ако то е голямо, загубите падат, ако е малко, техният дял расте. Обаче има случаи, в които потреблението не е намаляло, а специфичният разход е скочил.
Последвайте ни
1 Коментара: