Насред ковида пазаруването по интернет остана най-лесният и сигурен начин да осигурим подаръци за децата и най-близките си хора. По-предвидливите вече го направиха по време на Черния петък. Онлайн търговията обаче е колкото лесна и бърза, толкова е опасна и крие рискове, пише "Марица"

Измамниците постоянно измислят нови схеми, за да крадат пари и лични данни. Те много добре са осведомени кои са желаните стоки и насочват усилията си именно там, използвайки ги като примамка.

„В началото на декември получих съобщение на телефона си „Честито! Като редовен наш клиенти вие печелите конзола Playstation 5. Попълнете данни за доставка на наградата на линка по-долу“. Не беше посочен изпращач, но аз пазарувам предимно онлайн, и то постоянно. А брат ми много иска точно това и си казах „Ето - сега ще му го подаря за Коледа!“. Щракнах на линка и останах изненадан. Даде ми поле за въвеждане на данни, но самият телефон и браузера ме предупредиха за опасност от фишинг. 

Тогава ми стана ясно за какво става въпрос“, разказа пред „Марица“ 28-годишният Атанас от Пловдив. Въпросната атака е от сравнително нов тип и стъпва на основите на фишинга. Разликата е, че измамниците не нападат по електронната поща или чрез изскачащи прозорци в интернет, а чрез СМС. Този нов елемент дава името „smishing” (смишинг) на новата схема. Измамата вече се разпространява и във вайбър. След като измаменият кликне на въпросния линк, попада в капана, а само секунда по-късно хакери му ровят банковата сметка, прескачайки всички запаметени пароли.

Смишингът е само една малка част от рисковете, които дебнат при онлайн търговията. Друга основна част са продажбите на ментета. Само през последните два месеца, предвид наближаващите празници, се внасят от чужбина фалшиви стоки, имитиращи скъпи марки до последния елемент. Става въпрос предимно за парфюми, техника, дрехи, обувки и аксесоари. Ако случайно потребителят се усъмни в ниските цени, измамниците мислят един ход напред. Стоката се рекламира като ликвидация - разпродаване от затварящ се магазин или като аутлет и очаквано ново зареждане. 

Истината обаче е, че се търгува с ментета, които излизат скъпо

Друг чест срещан подход за измама е искането за предплащане за продукт.  В крайна сметка доставка няма, а плащането не се извършва през защитена система. Проучване показва, че най-застрашени от фалшиви сделки в нета са хората на възраст от 25 до 34 години, тъй като те най-често пазаруват онлайн. Възрастните хора разчитат на добре изпитания метод - избиране на подаръци от магазина и плащане в кеш. 

Експерти и потребителски сдружения предлагат три съвета как да пазаруваме бързо, сигурно и без нерви: 

1. Планирайте покупките по-рано

Така ще разпределите правилно бюджета си и ще имате достатъчно време за реакция при непредвидени ситуации. Затова е добре да изберете подаръците поне две седмици преди Коледа. 

2. Направете проучване в нета

Добре е да се запознаете поотделно и подробно с всеки от подаръците, които искате да купите - вижте цените, прочетете и изгледайте ревюта на избраните артикули, при възможност съберете мнения за всеки от тях. Последната важна стъпка е сравнението. 

3. Сметнете времето за доставка

Повечето куриерски фирми са много натоварени около Коледа и поради тази причина са възможни закъснения на пратки. За да се избегне и това напрежение, се върнете към точка 1.