Няма да им се отвори парашута! Тези кандидат шофьори да забравят за волана, докато...
Предложението на правителството е с цел натрупване на повече опит за управление навършилите 17 години да могат да карат леки коли под надзора на отговорен възрастен
Предложението 17-годишни да могат да шофират с придружител до навършването на пълнолетие среща бурен отпор. Проектопромяната в Закона за движението по пътищата бе внесена от служебния кабинет през ноември и отлежава в Народното събрание заедно с други ключови предложения, съобщава "Телеграф".
Идея за новите шофьори
Предложението на правителството е с цел натрупване на повече опит за управление навършилите 17 години да могат да карат леки коли под надзора на отговорен възрастен. Това ще може да се случва само от 6 ч. до 22 ч. Предложението цели да се изградят навици за безопасно шофиране под надзора на водач с опит, гласят мотивите към законопроекта.
Придружителят ще трябва да е навършил 25-годишна възраст и да има книжка поне от пет години. Той/тя ще трябва да седи на предната седалка и трябва да не е под влиянието на алкохол или наркотици. Придружителят също така не трябва да е бил наказван с отнемане на книжката в последните две години. Идеята е на 17-годишните да се дава временна книжка, която да се превръща в постоянна при навършване на пълнолетие.
Ако през този период тийн водачът бъде хванат да кара без придружител или бъде наказан за нарушение с отнемане на книжката, той ще губи придобитата правоспособност до момента. Предвидена е и 500 лв. глоба за придружител, който не отговаря на условията да бъде такъв.
Риск за инциденти
Проектопромените ще бъдат обсъдени на дискусия между депутати и експерти по пътна безопасност утре. „Категорично ще изразим мнението си против тази промяна. Факт е, че това е практика, която бе въведена във Франция и някои други европейски държави, но техният опит към момента е отрицателен и шофирането с придружител реално почти не се практикува“, заяви за „Телеграф“ Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.
Той се аргументира с рисковете, породени от това кой ще носи отговорност при тежко ПТП, причинено от водач на 17 години с придружител.
„Също така откъде сме сигурни, че всеки 25-годишен водач с 5-годишен стаж е добър пример и би давал правилни съвети на пътя на младия шофьор“, допълни Георгиев. Той бе категоричен, че ако промените влязат в сила, асоциацията ще ги атакува пред Конституционния съд чрез оправомощен за това орган.
Добра идея
Положително мнение за промяната изрази бившият началник на КАТ-София и настоящ съветник на вътрешния министър, експертът Алекси Кесяков. Според него възможността за придобиване на опит по-рано е полезна както за водачите, така и за родителите им, и за обществото. „Така, когато детето стане на 18 години и излезе само на пътя, то вече има едни стотици или хиляди километри навъртени зад гърба си“, обясни Кесяков.
Според него обаче трябва прецизиране на изискванията към придружителя. Като добра идея той определи това придружителят да е родител на водача.
Да карат ли тийнейджърите с придружител и ако да, на какви условия да отговаря той, предстои да се обсъжда.
Последвайте ни
0 Коментара: