Столична община и синдикатите настояват за финансова помощ от държавата, за да продължи нормалното функциониране на градския транспорт в София.

На пресконференция председателят на Комисията по транспорт към Столичния общински съвет Карлос Контрера и зам.-председателят Зафир Зарков посочиха, че тежкото състояние на системата се дължи от една страна на високите цените на тока и газа, а от друга на COVID пандемията, която вече трета година води до намаляване броя на пътниците, съобщиха от пресцентъра на Общинския съвет.

Необходимата сума за дофинансиране е 178 млн. лв. от държавния бюджет за 2022-а година.

Освен това местната власт настоява и за компенсации на загубите от 2021-а година, които възлизат на 50 млн. лева.

„Сега са необходими 112 млн. лв. само за енергоносители - за газ и ток. Необходима навременна помощ и ангажимент от държавата към този сектор. Търсим разговори на експертно ниво и подкрепа относно градския транспорт на столицата“, уточни Зафир Зарков.

„В момента, за обществения транспорт в столицата, държавата предоставя 30 млн. лв, а Столична община, от собствените си средства, предоставя 150 млн. лв. Не е нормално в тази обстановка това съотношение да изглежда по този начин. Държавата с всичките й ресурси има големи възможности да финансира сектори като обществения транспорт. Градският транспорт касае 1 400 000 души, които живеят в града“, коментира Карлос Контрера.

Според прогнозите, ако "Метрополитен" е платило 12,4 млн. лв. за електроенергия през 2020 г., то за 2022 г. сумата ще е 32,1 млн. лв.

При "Столичен електротранспорт" разликата от поскъпването ще е 20,3 млн. лв., а при "Столичен автотранспорт" повишението на цените на природния газ отваря дупка от 32 млн. лв.

"Търсим диалог, но познаваме и други инструменти освен преговорите, а именно протеста", заяви Екатерина Йорданова, председател на Съюза на транспортните синдикати към КНСБ. Тя добави, че вече е имала среща с транспортния министър и очаква диалогът да продължи на тема градски транспорт.

"Положението е критично, дружествата изнемогват. Ще напомня, че имахме ситуации със 100 болни шофьори и 100 болни ватмани, но градският транспорт продължи да работи.

Ако се изчерпят вариантите за диалог, ще бъдем принудени да изведем хората на улицата. Наложили се, ще се противопоставим", предупреди Иван Кирилов, председател на Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа".