След разгорещен двучасов дебат Столичният общински съвет (СОС) одобри доклад за определяне на минимални и максимални цени на таксиметров превоз на пътници за 1 км пробег на територията на Столична община за 2023 г., с което тези цени се увеличават с 15%.

Дискусията преди гласуването започна общинският съветник от групата на "Демократична България" Веселин Калановски. Той каза, че решението се взима под натиск, след като представители на таксиметровия бранш са заплашили, че „ще дойдат да ни пребият със сопи“, пише БТА.

Таксиметровите шофьори поискаха увеличение на първоначалната такса

„Тук ще бъдем докато не се вземе решение за това централно вдигане на цените“, обясниха от Съюза на свободните таксита

Според него браншът принуждава СОС да узакони картел на пет-шест фирми, който не позволява да влизат нови играчи на пазара. Калановски изказа мнението, че няма нужда цените да се вдигат, защото ножицата между минималната и максималната цена е по-голяма от инфлацията, тоест такситата и сега могат да си качат цени.

Зафир Зарков, който е един от вносителите на доклада, посочи, че регламентът за тарифите на такситата е определен от закона и общините са задължени да се съобразят, като се произнасят веднъж годишно за цените. Той обясни, че таксиметровият бранш е дошъл в СОС с искане за увеличение на цените с 20%, така че общината не се е съобразила механично с техните искания.

Председателят на СОС Георги Георгиев от своя страна каза, че инфлацията в страната по данни на националната статистика е 20%, като реалната е много по-висока.

Нови по-високи тарифи на такситата в София

Увеличението е с около 30%

"Когато сме сезирани от бранш, който е подложен на поскъпване на всички свързани с дейността му разходи, не можем да му кажем да се оправя сам", заяви Георгиев. По думите му това е грижа за бизнес, "който може да не оцелее".

В обсъждането участва и общинският съветник от ГЕРБ-СДС Симеон Колев, който пък каза, че "никой никого не задължава да ползва една или друга услуга, хората могат да ползват градски транспорт, да ходят пеша, да ползват велосипед, всеки сам избира как да се придвижва". 

Според Иво Божков от "Демократична България" изкуственото поддържане на високи минимални цени на таксиметровата услуга е мярка, която води до спирала от повишаване на цените. 

В крайна сметка предложението бе прието и исканията на браншовите организации - Съюз такси, Национален съюз на превозвачите, Браншова камара на таксиметровите водачи и превозвачи, Асоциацията на таксиметровите синдикати в България, за актуализиране на определените минимални и максимални цени за таксиметров превоз на пътници за един километър пробег, са изпълнени, а протестите се прекратяват.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук