Пандемията тотално преобрази начина, по който се храни светът. Освен удоволствие от храната се търси и начин за засилване на имунната система. Хората са под голям стрес, но също така в момента се хранят по-здравословно, отколкото биха го правели в ресторантите, пише в свой анализ Bloomberg.


Наблюдава се по-голяма консумация на авокадо. Замразени пици и тестените полуфабрикати също се продават добре.

Така на пръв поглед тези противоречиви модели на пазаруване продължават да се наблюдават по пазарите и супермакетите, като на места цената на авокадото се е покачила с 60% от началото на март, докато маслото поевтинява заради загубата на търсене от страна на ресторантите.

„Както и да го гледате, коронавирусът промени всичко, включително начина на мислене на потребителите“, коментира Силван Шарлебуа, професор и старши директор на лабораторията за агро-хранителен анализ в Dalhousie University в Халифакс, Канада.

Някои от тенденциите, които се оформят в момента, могат да се запазят за дълго време. Сега, когато някои хора са се върнали към опакованите храни, биха могли с изненада да установят, че качеството им се е подобрило и да продължат да ги използват и дори след периода на карантината.

Освен това готвенето у дома също би могло да продължи и след вдигане на мерките за ограничаване на разпространението на коронавируса.

Копнеж за здраве

Авокадото е една от храните, при които през последните седмици се наблюдава изненадващ скок в цените. Когато ограничителните мерки за пръв път влязоха в сила, земеделските стопани в Мексико, най-добрият производител в света, започнаха да забавят дейностите по прибирането на реколтата, очаквайки спад на търсенето.

Но се оказва, че препечена филия с авокадо и гуакамоле е любима на много хора. Търсенето е много по-високо, отколкото очакваха производителите, и това вдигна цените.

Например кутия с авокадо от най-големия производител в Мексико струва около 480 песо (19 долара) на 24 април по данни на правителството. Това е ръст с около 60% спрямо цената от 300 песо в началото на март.

Други продукти, които се радват на нарастващ интерес, са цитросовите плодове. В САЩ продажбите им са скочили с около 50% през март на годишна база.

В Азия потребителите се обръщат към традиционните средства за защита, за да се предпазят от вируса. Във Виетнам хората ядат повече черен чесън, а индонезийците се запасяват с джаму, традиционно лекарство, направено от естествени съставки.

Копнеж за удоволствие

За много хора храненето се превърна в бягство от скуката и стреса. Потребителите купуват артикули от магазините, които избягваха преди няколко месеца. Така опакованите храни получиха нов живот.

Nestle, най-голямата компания за производство на храни и напитки в света, наблюдава много силно търсене на основни храни и напитки, заяви изпълнителният директор Марк Шнайдер по-рано този месец.

Консумацията на снаксове също расте, като това отчасти се дължи на факта, че хората прекарват повече време в занимания като гледане на филми.

В Южна Корея продажбите на снаксове са нараснали с 9% спрямо година по-рано.

Загуби от ресторантите

Дори и при голям ръст на покупките от хранителни магазини, ударът от затваряне на ресторантите е твърде голям, за да се преодолее на някои пазари. На места в света има случаи на изхвърляне на сирене и масло, защото търсенето буквално е пресъхнало.

Фючърсите върху маслото на борсата в Чикаго паднаха до най-ниските си нива от десетилетие, докато цените на сиренето също се сринаха.

Белгия е най-добрият доставчик в света на замразени картофени продукти, като изнася за над 160 страни. В момента обаче и в този отрасъл търсенето изчезна.

„Потребителите установяват в момента, че с 20 долара могат да си купят много повече неща от магазина, отколкото в ресторант за бързо хранене например“, коментира Николас Фередай, старши анализатор в RaboResearch в Ню Йорк. И в този смисъл според него пакетираните храни могат да продължават да печелят преднина.