Кръстовищата на две нива са модерни и ефективни решения за  пътната инфраструктура във всеки бързо развиващ се град, който има проблеми с трафика и задръствания, категорични са експертите. Сигурните ефекти са поне четири ​- по-бързо придвижване, по-малко разходи в транспорта, повече сигурност на пътя и намаляване на замърсяването на въздуха, причинено от автомобилите.  

Докато в Пловдив все още спорим и дори не планираме необходимите пътни съоръжения, в София вече са изградени над 25 кръстовища на две нива. Резултатите се виждат - в близо двумилионната столица се шофира по-лесно, отколкото в Пловдив, пише "Марица"

Съгласно Наредба на МРРБ всяко кръстовище с трафик от над 8000 МПС на час (сумарно във всички посоки) задължително се изгражда на две нива. В същата Наредба е записано, че при трафик от над  1300 МПС на час трябва да се премахнат малките кръгови кръстовища, защото са неефективни.

В Пловдив обаче от години се прави точно обратното - малки кръгови, които не навсякъде вършат работа, и нито един мащабен проект, който да реши даден транспортно-комуникационен проблем за дълги години напред.

В Пловдив двата големи транспортни обекта на две нива са построени преди много години - Коматевският възел, завършен през 1985 година, и надлез „Родопи”, открит през 1999 година.

На практика през новия век в Пловдив не е построен нито един значим транспортен възел.

В този смисъл екипът на кмета Здравко Димитров заложи на смела инвестиционна програма. В х​од е строителството на транспортния възел „Модър - Царевец”, а от вчера стартира и строителството на пробива до Водната палата. Третият голям транспортен обект е пробивът под Централна гара. Той се изпълнява  по проект на Националната компания „Железопътна инфраструктура” за модернизиране на ЖП възел Пловдив, а предизвикателството пред Общината е да осигури удобни и ефективни връзки с тунела под гарата.       

В същото време между 2012 и 2016 година в София бяха построени 5 кръстовища на 2 нива и огромно кръгово на Лъвов мост, които значително отпушиха трафика. Това са кръстовището на бул. "България" и бул. "Акад. Иван Е. Гешов" (стойност: 23 млн. лв.), кръстовището на бул. "Акад. Иван Е. Гешов" и ул. "Св. Георги Софийски" (9,5 млн. лв.), кръстовището на  бул. „Драган Цанков" и алея "Яворов" (пред Телевизионната кула - 20 млн. лв.), кръстовището на бул. "П. К. Яворов" и бул. "Ст. Михайловски" (зад Семинарията - 13,5 млн. лв.), кръстовището на бул. "Андрей Сахаров" и бул. "Андрей Ляпчев" (в "Младост", 8,8 млн. лв.),  кръговото кръстовище на Лъвов мост (22 млн. лв.).

Стойността на всичките 6 ключови обекта е 94,5 млн. лева, а средствата за изграждане са осигурени със заем от Европейската инвестиционна банка и от бюджета на Столичната община.

 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук