Все повече търговци предлагат менте намаления за коледните празници, като обявената цена всъщност е реална, а измамата е в залепянето на етикет с несъществувала преди много по-висока стойност. Такива трикове се прилагат от средна ръка магазини, които най-често са самостоятелни или в покрити базари. От „Активни потребители” призовават хората, обхванати от треска за пазаруване, да разсъждават над цените, които виждат.
Най-сигурният подход при пазаруване остава посещението в утвърдени вериги магазини, чието отношение към потребителите е отдавна познато, съветват експертите. Независимо колко изгодна цена предлагат, уличните търговци не могат да гарантират качество на продукцията си по никакъв начин, при тях не може да се направят рекламации, напомнят и от Комисията за защита на потребителите (КЗП).<br /> <br /> Проверка на &bdquo;Монитор&rdquo; по столичните молове установи, че реалните промоции важат само в единични вериги, а елитните магазини са с отстъпки за единични артикули. Според Богомил Николов от &bdquo;Активни потребители&rdquo; отстъпки от около 70 на сто у нас са нереални и не трябва да им се вярва. Подобни намаления могат да се видят в много западноевропейски държави, но там и потокът клиенти е значително по-голям, което позволява да се формира печалба на база оборот.<br /> <br /> Сред най-критичните стоки са детските играчки, които в световен мащаб най-често влизат в списъка на опасните изделия. Най-рискови остават изделията за малчуганите, внос от Китай. Предварителни проучвания за нагласата на българите да подаряват по празниците сочат, че хората ще намалят от шест на пет човека тези, на които ще поднесат подарък. Средната стойност, на която ще бъде направен подарък, е между 18 и 35 лв. <br /> <br /> Все по-популярно става поднасянето на ваучери &ndash; както за търговски вериги, които ги предлагат на своите каси, така и от груповите търговци, които продават всичко &ndash; от разкрасителни и здравни процедури, през ваканции, богато угощение в заведение до всевъзможни стоки. Важно е да се знае, че груповите търговци не поемат отговорност за съдържанието на закупения артикул или услуга и затова потребителите трябва сами да проучат за отзиви за фирмата, която предлага съответния ваучер.<br /> <br /> Според проучване за нагласите за онлайн пазаруване бюджетът на хората, които купуват през екрана на компютъра, е между 80 и 150 лв. И макар за 45 на сто от хората разходите за подаръци ще са като през миналата година, 34% ще свият финансите. Затягането на коланите е в по-голяма сила за хората от провинцията и градове като Смолян, където спадът в разходите е с 80 на сто, Разград с 60% и т.н. Близо една четвърт от хората в Габрово и Враца обаче ще развържат кесиите с до една четвърт нагоре. /БЛИЦ <br /> <br />