Съвременният хазарт далеч не е онзи от миналото (дори близкото минало). Вече не говорим за картоиграчи, рулетка, блек джек, ротативки и подобни.


Съвременният хазарт най-силно се съсредоточи в спорта – спортните залагания. За да залагаш на рулетка, ти трябва казино, за да залагаш на карти, ти трябват още играчи. За да залагаш на спортни събития, ти трябва телефон с достъп до интернет и кредитна карта. Всички ги имаме. Хазартът никога не е бил по-достъпен.

Именно защото хазартът (а където има хазарт, там има и „проблемен хазарт“) така силно се съсредоточи в спорта и води (в много случаи) началото си от спорта, именно затова трябва да се сложи стъпка №1 в спорта. Най-първите предупреждения за опасността трябва да идват от спорта. Един път от спортистите и втори път – от спортните медии.

Не става дума за спиране на хазарта или демонизирането му, ни най-малко, а за предупреждения за опасностите от „проблемния хазарт“, зависимостите от него, обсесивното залагане, а не онова, което е просто за развлечение. Както има разлика между изпиването на чаша или две бира с приятели и проблемната употреба на прекомерни количества и алкохолната зависимост.

Най-първото, което хората виждат, когато решат да залагат на спортни състезания, са самите състезатели. А ги виждат през спортните медии, най-често телевизии и сайтове. Кой тогава е най-добрият посланик? И кой е най-добрият комуникационен канал? Точно така: спортистите чрез спортните медии!

Когато те участват в образователна и разяснителна кампания, това оказва най-силно влияние, много по-силно от мненията на който и да е специалист по зависимости, психолог или психиатър.

*

Чудесен пример е професионалният футболен клуб от Великобритания – Транмиър Роувърс!

Те участват в кампания на проект The Big Step, която цели ограничаването на хазартната зависимост и промотирането на отговорното залагане.

Те са партньори и с NHS (Национална здравна служба на Великобритания) и клиниката на NHS, наречена NHS Northern Gambling Clinic.

Те отбелязват ръст в проблемното залагане по време на локдауните и карантините заради COVID кризата.

Футболният клуб Транмиър е създал гореща линия за хора, които страдат от последствията на обсесивното залагане, както и имейл. И на двете те могат да се свързват с професионалисти, обучени да оказват психологическа помощ.

„Не страдай в мълчание!“ е техният слоган.

Също така, рекламната кампания – по примера на Транмиър – да има ВИДИМИ следи от дадения футболен клуб, с което да се привличат запалянковците. Например, имейлът за проблемни залагащи е [email protected] – ясно се вижда името Транмиър Роувърс в него.

Очевидно, не е нужно клубът да е от най-популярните или големите в даденото първенство (Транмиър Роувърс са в четвърта дивизия в Англия, наречена EFL League Two). Спонсор на дивизията е Sky bet и това по никакъв начин не се отразява на взаимоотношенията между дивизията, отборите и кампанията по превенция. 

С участието на професионални спортисти се постигат (освен друго и тези) две неща: 1. С по-голяма сигурност се достига до залагащите, защото те масово залагат на спортни състезания и са спортни фенове, които гледат спорт. По-сигурно е, че посланието ще ги достигне. 2. Създава се послание и се „натрапва“ (по всякакви комуникационни канали), че е по-добре да участваш в спорт, отколкото да залагаш на спорт.

Това отговаря на целта за повишаване на младежката инициативност за физически активен начин на живот и изграждане на здравословни навици.

Стъпки:

1. намиране на партньор в професионалния футбол/друг спорт;

2. създаване на интернет форум на сайта на проекта, на който хора, които се чувстват застрашени, да могат да споделят помежду си.

3. създаване на два типа рекламни послания:

А). че кампанията съществува, потърсете ни!

Б). какви са опасностите от хазартната зависимост (особено по време на социална изолация, локдаун, карантина);

4. (евентуално) партньорство с клиника по зависимостите, която да приема пациенти, за които се определи нужда да се лекуват от зависимостта си.