Първият български пилот на Ф-16 разказа за разликите с МиГ-29
Разликата между F-16 и МиГ-29 е, че е с джойстик, който е отстрани и управлението е много по-чувствително и по-прецизно, разказва Велинов
"Готвил съм се от малък и като цяло, към това съм се стремял". Това разказа за решението си да се посвети на авиацията първият български пилот, приключил първоначалното си обучение на изтребител F-16 - капитан Александър Велинов от авиобаза "Граф Игнатиево".
От лятото на 2021 г. Велинов е изпратен да се обучава да лети на F-16 в база на Националната гвардия на САЩ в Тусон, щата Аризона. Миналата седмица курсът му за приучване на американския изтребител приключи успешно и той стана първият българин, усвоил F-16.
"Разликата между F-16 и МиГ-29 е, че е с джойстик, който е отстрани и управлението е много по-чувствително и по-прецизно. По-малко мощен от МиГ-29, с който ускорението реално е по-голямо.
F-16 на възраст е сравним с MиГ-29, но е модернизиран много пъти, което значително подобрява качеството и възможностите му.
Радарът на самолета е с по-добри възможности, отколкото този, с който разполагаме и ракетите, които използва, също са много по-нови", обясни кап. Велинов по bTV.
Той е един от двамата бойни пилоти в родната авиация който преминава директно от витлов самолет на изтребител МиГ -29.
"МиГ-29 винаги е бил мечтаният самолет и аз много се радвам, че имам възможността да летя на него. Той ми даде една стабилна основа и благодарение на това успях по-лесно да премина на F-16.
Не не бих казал, е е трудно се минава на F-16, защото по американската програма ти вече имаш опит на предишните им учебни самолети.
Така че след това разликата е просто да свикнеш с новия самолет. Те не го възприемат като обучаване на нов самолет, а просто преход", обясни летецът.
В Аризона българинът вече е достигнал 70 часа във въздуха на F-16, от тях 40 са самостоятелни полети. В повечето случаи пилотите са готови за самостоятелен полет още след първите няколко опита и е въпрос на свикване с новата техника.
"В процес на цялата програма има определени стъпала, които трябва да преминеш за всеки вид подготовка и ако имаш затруднения да преминеш, може да се наложи да повториш задачата, но имаш определен брой опити. Ако не успееш да се справиш, биваш елиминиран.
Едни от най-важните качества са голяма адаптивност и гъвкавост, за да свикнеш с новите условия.
Основната разлика идва от натовареността на въздушното пространство на САЩ, което изисква много повече процедури.
Подготовката за полета е по- трудно от тази гледна точка че реално от излитането до кацането има много повече врати, през които трябва да минеш на определените етапи.
Тук при нас като летиш, си сам в дадената зона и няма нужда да се притесняваш от трафик и други неща", казва Велинов.
Последвайте ни
2 Коментара: