Вчера и миналия ден (понеделник и вторник) в района на Военновъздушното училище е проведено работно съвещание относно военното образование, съобщи зам.-министърът на отбраната Атанас Запрянов за БЛИЦ. „Не само ще възстановим Военновъздушното училище, но и ще решим проблема с комплексното авиационно образование у нас” – каза генерал-лейтенантът от резерва.
На съвещанието присъствали представители от всички структури, които обучават авиационни кадри – както граждански и военни, така и пилоти и различни технически специалисти.
 

Приятна изненада се оказала подкрепата на техническите вузове, тъй като всички били убедени в необходимостта от обединяване на научния и преподавателски потенциал, както и на материалната база.
 
Най-голямата слабост, според генерала, е откъсването на образованието от професионалната квалификация. „След като затворим цикъла след примерно 3-4 г., обучаващите се ще получават международно признати сертификати, с които ще могат да кандидатстват за работа навсякъде по света. Такъв е например статутът на нашето Военноморско училище във Варна.”
 
Решаването на проблемите с авиационното образование са само част от амбициите на новото армейско ръководство. Например МО тази година вече е заложило във Варна обучението на 20 военни лекари и 10 медицински сестри.
 
Докато се обучавал в САЩ, генералът с доза изненада констатирал, че там по време на службата си мнозина – от редниците до генералите – учат редовно и задочно. Запрянов дава за пример своя връстник и сегашен военен министър на САЩ Джеймс Метис: завършил школа за морски пехотинци, команден колеж на морската пехота и Националния военен колеж, публичния Университет на Вашингтон, накрая Ричландското старшо училище (High School) и сега е бакалавър по изкуствата.
 
Заместник-министърът е убеден, че и за нашите военнослужещи – от редници до старши офицери –трябва да се създадат условия да „надграждат” и когато напуснат армията, да бъдат конкурентоспособни на трудовия пазар. Службата в армията не трябва да бъде за тях загубено време, а да излязат с нови знания, с повишени способности и възможности.
 
Като пример генералът накратко коментира сигнал за проблемите на военна полицайка, която успоредно със службата учи за медицинска сестра, но не среща пълно разбиране. Неин командир се притеснява, че може да му потърсят отговорност задето е допуснал нейното своеволие и сега тя трябва или да спре да учи или да напусне службата. А е „железен войник”: минала е през Афганистан, тренирала бойни изкуства, правоспособен шофьор дори за автобуси, при необходимост ще стреля „на поражение” без колебание. „Как да се лишиш с лека ръка от такъв боец?”, реторично пита генералът.
 
Ганчо КАМЕНАРСКИ, БЛИЦ