Устройствата с екран са навсякъде: използваме ги за забавление, връзка и важни ежедневни функции.

Но естонски учени откриват, че екраните могат да имат отрицателен ефект върху езиковото развитие на децата. Те изследват стотици семейства за използването на екрани и езиковите способности на малките им деца и установяват, че нито една форма на използване на екрани не оказва положително въздействие върху езиковите умения.

Времето, прекарано в игри, е имало забележимо отрицателно въздействие върху езиковите умения, независимо дали детето или възрастните в семейството са играли.

Екраните са станали вездесъщи в ежедневието ни - което означава, че те са станали част и от живота на децата. И така, какъв е ефектът от това върху развиващия се детски мозък, особено върху критичните езикови умения?

За да разберат това, учени от Естония са анкетирали родителите на повече от 400 деца относно тяхната употреба на устройствата с екран, употребата на устройствата с екран от техните деца и езиковите им умения.

Те установили, че родителите, които използват много екрани, имат и деца, които използват много екрани, и че по-голямото време, прекарано от децата пред екрана, е свързано с по-лоши езикови умения.

„Нашето проучване разкрива, че моделите на използване на екрани от децата са подобни на тези на техните родители“, казва д-р Тия Тулвисте от Университета в Тарту, водещ автор на проучването в Frontiers in Developmental Psychology, цитирана от БГНЕС.

„Изследователите на детския език подчертават значението на ежедневните взаимодействия с възрастните за ранното езиково развитие, в които децата участват активно. Тъй като времето е ограничено, трябва да разберем как тази ожесточена конкуренция между общуването лице в лице и времето, прекарано на екрана, се отразява на езиковото развитие на децата“.

В много култури по-голямата част от езиковото развитие на децата се дължи на това, че те разговарят с възрастни: разговорите им позволяват да се запознаят с повече лексикални и граматически структури.

Присъствието на екрани може да наруши този процес, особено ако възрастният е прекъсван от съобщения или известия.

Но за да се разбере как това влияе върху развитието на децата, е необходимо да се отчетат различните видове устройства, които децата използват, и за какво ги използват, както и устройствата, които възрастните около тях използват.

Изследователите разделят децата и възрастните на три групи по отношение на използването на екрани - високо, ниско и умерено.

След това анализираха тези данни, за да проверят дали има връзка между използването на екрана от родителите и използването на екрана от децата.

Установили са, че родителите и децата обикновено принадлежат към едни и същи групи: родителите, които използват много екрани, имат деца, които също използват много екрани.

Контролирайки възрастта, те разглеждат езиковото развитие на тези деца и установяват, че децата, които са използвали по-малко екрани, са постигнали по-високи резултати както по отношение на граматиката, така и по отношение на лексиката.

Нито една от формите на използване на екрани не е имала положителен ефект върху езиковите умения на децата.