Невероятно, но факт! За 9 години - от началото на 2012 г. до края на 2020 г., преписките в Специализираната прокуратура са нараснали 20 пъти. Това показва анализ за работата u, изготвен по указание на Висшия съдебен съвет (ВСС) и приет в сряда (9 февруари) от една от двете колегии - Прокурорската. Това сочи анализ на "Труд".

Анализът е над 90 страници и е извършен през последните месеци от работна група, в която участват членове на ВСС, прокурори от Върховната касационна прокуратура (ВКП), Специализираната и Апелативната прокуратури. Според доклада ръстът на преписките се дължи на няколко фактора - на законодателните промени, свързани с разширяване на компетентността на специализираните съд и прокуратура, на активността на граждани и институции в подаването на сигнали за престъпления, на самосезиране от страна на спецпрокурорите.

Работната група е изчислила, че решените преписки (приключените по същество) са се увеличили 19 пъти - от 369 през 2012 г. на 7066 през 2020 г.

Какво показват цифрите за дейността по най-важните за България и Европа направления - организирана престъпност, корупцията, престъпленията против републиката, сътрудничеството в борбата срещу трансграничната престъпност?

За членовете на организираните престъпни групи

От 2012 г. до края на 2020 г. в спецсъда са внесени 1145 прокурорски акта срещу 3615 лица по 895 досъдебни производства за организирана престъпност. През годините решените и внесените в съда досъдебни производства за този вид престъпност почти всяка година са нараствали, показва анализът.

Най-много са предадените на съд през 2020 г. - 554. През 2012 г. на съд са пратени 142 лица, 2013 г. - 233, 2014 г. - 339, а през 2015 г. те достигат - 551. През 2016 г. броят им намалява, но после пак се увеличава и през 2019 г. е 518. Противно на очакванията, статистиката сочи, че оправданите по дела за организирана престъпност са 2,3% от дадените на съд.

По делата за престъпления срещу Републиката, които включват престъпления като тероризъм, няма нито един оправдан. Част от присъдите вече са влезли в сила, по други предстои окончателно произнасяне на съда. Според наши източници, например, през март 2020 г. в сила е влязла присъда от 5 години затвор и глоба от 20 000 лева по дело за незаконно пренасяне на оръжия и боеприпаси за Сирия.

Между първата и последните две години, обхванати от анализа на работата на спецправосъдието - 2019 и 2020 г., увеличението на делата за организирана престъпност е 5 пъти.

За корупцията

През 2020 г. в сравнение с 2018 г. приключените досъдебни производства за корупционни престъпления са 4 пъти повече. В анализа се посочва, че заради промяната в подсъдността през ноември 2017 г. и различен начин на водене на статистика дотогава и след това, трудно може да се направи коректен сравнителен анализ на данните за корупционните престъпления за всички години. Една от причините е, че преди 5 ноември 2017 г. следствените дела за корупционни престъпления са отчитани като съпътстващи организираната престъпност и другите престъпления от компетентността на Специализираната прокуратура (СП).

Най-много наблюдавани от прокурори дела за корупция е имало през 2020 г. - 274. Откроява се тенденция, при която от 2018 г. насам съществено се увеличават новообразуваните досъдебни производства за корупция.

През първите години от функционирането на спецпрокуратурата, те се броят на пръстите на двете ръце, а през 2018 г. рязко се увеличават на 67. През 2019 г. са 84 и през 2020 г. - 86. Общо на съд за корупция са дадени 197 души. Срещу 190 от тях са внесени 50 обвинителни акта, а за останалите 7 има споразумения.

В доклада се посочва, че делата за корупция, внесени за решаване в съда със споразумения, са минимален брой. За времето от 2015 г. до 2017 г. споразумения по този категория дела не са сключвани, през 2018 г. има 1 споразумение с едно лице, одобрено от съда, през 2019 г. също, а с петима обвиняеми са сключени споразумения през 2020 г.

Един от изводите в анализа е, че е налице тенденция за нарастване в пъти на общия брой на внесените в съда досъдебни производства през 2012 г. при започване на работата на специализираното правосъдие, и през 2020 г., когато усилено се заговори то да бъде закрито.

Според доклада Специализираната прокуратура е създадена, за да се пресече „натиска от влиятелни кръгове по места“ и опитите да се въздейства върху магистратите, които разследват мрежите за разпространение на наркотици, трафика на хора, фалшификациите и прането на пари, бандите за ДДС измами и др.

Над 90% от внесените през годините искания за налагане на обезпечителни мерки са уважени от съда. По част от делата, особено тези, които приключват със споразумение, щетите са възстановени. Така през последните години жертвите на банди телефонни измамници са получили парите си.

В анализа се акцентира на международното сътрудничество на спецпрокуратурата с прокуратурите в Европа и международните организации за разследване.

Специализираната прокуратура, например, е с принос в разкриването на организирана престъпна група за компютърни престъпления, незаконно разпространение на телевизионен сигнал и пране на пари, неутрализирана в един ден на територията на 11 държави. Само през 2017 г. е имало 13 съвместни екипа (с участието на най-малко на две държави) за разследване на престъпни групи, контрабанда, престъпления против паричната и кредитната система, компютърни престъпления и др.

В „Евроджъст“ са регистрирани общо 84 казуси по дела, образувани от Специализираната прокуратура. Само през 2019 г. прокурорите в нея са работили по 159 преписки с международен елемент, а през 2020 г. - по 263. През 2019 г. е имало 128 европейските заповеди за разследване, като 109 от тях са получени за признаване и изпълнение, а 19 са изпратени от СП до компетентни органи на чужди държави. През 2020 г. Европейските заповеди за разследване в СП са общо 190, като 32 от тях са изпратени в чужбина.

Работната група, изготвила анализа, посочва като основен проблем липсата на кадри, което е една от причините за командироване на магистрати от други прокуратури в страната. В Специализираната прокуратура в момента има 6 отдела, но част от щатовете стоят незаети и към 1 септември 2021 г. свободните места за 15.

Причините за липсата на желаещи да ги заемат и за голямото текучество са натовареността, интензивната работа и стреса при воденето на тежки и многотомни дела с десетки подсъдими и свидетели, с обвинителни актове от стотици страници.

Броят на заседанията е един от показателите за натовареност - през 2012 г. прокурорите от Специализираната прокуратура са участвали в 484 съдебни заседания по наказателни дела, я през 2020 г. - в 2833, от тях 740 са по дела за мерки за неотклонение. Често съдебните заседания продължават по цял ден, а и след края работното време, а залите едва побират всички подсъдими, адвокати, свидетели, експерти.

„С оглед резултатите по наказателните производства за корупционни престъпления не само на централно ниво, но и срещу органите на местна власт и местно самоуправление, както и срещу ръководители на териториални структури на изпълнителната власт, съществуването на специализиран съд и прокуратура доказва своята необходимост“, се посочва в доклада, който предстои да бъде обсъден на Пленума на Висшия съдебен съвет. За такъв анализ настояваше и служебният министър на правосъдието Янаки Стоилов, който през юли м. г. каза, че не знае „дали е наложително закриването“ на спецправосъдето“.

Как ще го четат сега кадровиците на съдебната власт, депутатите, маститите юристи - дали всеки според интереса си или за каузата на справедливостта и вярата в закона? Ако не друго, той показва едно - че мантрата за това, че спецпрокуратурите не работят и е най-добре тутакси да се оттървем от тях като да ги пратим в гори тилилейски (или поне там, откъдето са тръгнали в началото на кариерата си), е фалшива. Явно обаче ще я повтарят, поне докато някои хора с големи портфейли и интереси не си оплетат кошниците. А дотогава, според вас, колко и какви играчи ще останат на терена на правосъдието?