Големият въпрос е какво става с парите, които се събират от глобите за неправилно паркиране, заяви на пресконференция председателят на политическата група на БСП в Столичния общински съвет Милка Христова. „Ние нямаме яснота дали тези пари се използват така, както изисква Законът за движение по пътищата или се изразходват за нуждите на „Център за градска мобилност” (ЦГМ), заяви Христова.
Според нея поддръжката на градския транспорт не е предмет на глобите и санкциите. За общинският съветник тези суми трябва да се използват за поддръжка на транспортната инфраструктура и за осигуряване безопасността на движение, а не за купуване на бензин и закърпване на дупки в дружеството. По думите й, към момента Сметната палата така и не е извършила финансов одит на общинското дружество, въпреки, че такова предложение вече е имало. Според Христова във финансовите отчети на ЦГМ липсва конкретика. &bdquo;Заявявам от името на нашата група, че ние другата седмица ще внесем доклад, защото искаме да знаем, колко са събраните пари и за какво са изразходвани те&rdquo;, заяви Христова.<br /> <br /> В момента цари правен хаос по отношение действието на наредбата за платено паркиране в центъра на София, особено що се отнася за лицата с постоянен адрес, с годишна винетка и имащи право да паркират в локалните синя и зелена зони, каза още тя. По думите й, през 2009 година е предложено изменение на наредбата в същия раздел с почти същите текстове. По жалба на граждани, Върховният административен съд отменя този раздел изцяло през същата година, а през 2013 година, при поредното изменение на наредбата са вкарани почти същите текстова, обясни Христова. <br /> <br /> &bdquo;Когато една норма е разгледана от съда има постановено решение &ndash; тя е обявена за незаконосъобразна, няма как да я предложиш отново, да приеме и тя да стане законосъобразна&rdquo;, заяви Христова и допълни, че именно заради това ВАС с решение от 26 юни постанови нищожността на наредбата в тази част.<br /> <br /> На &bdquo;Центъра за градска мобилност&rdquo; бяха предоставени всички права по оперативната дейност, свързана с преместването на неправилно паркираните автомобили, със заскобването и евентуално с т.нар. репатриране с паяк, като всички съпътстващи тази дейност глоби постъпват в приходната част на това дружество. Милка Христова заяви, че според Закона за движение по пътищата, в съответствие с когото работи наредбата за платено париране в центъра на София, контролна дейност върху общинската инфраструктура може да се осъществява само от общинско предприятие. Тя обясни, че за разлика от общинските предприятия, които са второстепенни разпоредители и разпореждането със средства става под непосредствения контрол на общините, общинските дружества такива като Центъра за градска мобилност са първостепенни разпоредители и имат собствени приходи и разходи. Те сами решават какво да прави с приходите си. <br /> <br /> &bdquo;Има разлика в статута, затова именно законът е позволил на общинските предприятия да извършват тази дейност, защото те са на пряко подчинение на Столична община&rdquo;, каза още Христова. Тя допълни, че според съда, ако &bdquo;Центъра за градска мобилност&rdquo; желае да извършва тази дейност, трябва да се яви на конкурс по реда на Закона за обществените поръчки или да му се предложи на концесия или да извършва дейността по Закона за публично-частната дейност.<br />