Тео Ушев разпали брутален скандал за българския филм, предложен за „Оскар“
Според него българското кино продължава да се води от архаични и съмнителни принципи и авторитети
Тя бе оглавена от проф. Божидар Манов, а в нея участваше и аниматорът Теодор Ушев, който през 2017 г. влезе в Оскаровата надпревара със „Сляпата Вайша“.
Именно утвърденият зад граница режисьор бе сред първите, които обявиха избора на „Страх“ за нереален. Ушев признава, че харесва филма и смята работата на актрисата Светлана Янчева и оператора Емил Христов за „феноменална“. Въпреки това, по думите му, дискусията, в която комисията трябвало да обсъди и след това да вземе решението не се е състояла според правилата.
„Трябваше да бъдем 7 човека. Протече интересна дискусия, доста смислена, между другото.
Накрая се разбра, че никой не е склонен да отстъпи от принципите си. Резултатът - 4:3 в полза на "Страх" на режисьора Ивайло Христов (3 гласа имаше "Жените наистина плачат").
Но имаше един проблем, който доста ме притеснява. И той беше, че от предвидените 7 човека, присъстваха само... 5! Де факто, ако се брояха само гласовете на присъстващите, резултатът щеше да бъде 3:2 в полза на "Жените наистина плачат". Останалите 2 бяха изпратили само гласовете си.
Така, на практика, дискусията нямаше никакъв смисъл, защото накрая, така или иначе се събраха картите, и механично беше решен казусът. Единият участник имаше основателни причини за отсъствие (операция - остава въпросът защо не е сменен) Той поне беше достъпен по тел. (проведохме рзговор с него). Другият се беше скрил. Бил недостъпен - там където бил, нямало интернет, нямало тел...?! Кое ли е това място?
Остава за мен въпроса - какъв е смисъла на подобни събирания и дискусии, ако всичко се свежда до елементарен глас?“, пише режисьорът на „Сляпата Вайша“ и „Физика на тъгата“.
Според него изводите са няколко. Първият от тях е, че „така полученият резултат е нелигитимен“. Ушев заявява още, че българското кино продължава да се води от архаични и съмнителни принципи и авторитети. Освен това аниматорът вижда и системен расизъм, сексизъм и „културен дениализъм“ в страната ни. Ето защо той си даде обещание, че повече няма да участва в подобни комисии поне докато не настъпи промяна.
С остра реакция относно избора на българско предложение за „Оскар“ излязоха и Мина Милева и Весела Казакова – режисьори на „Жените наистина плачат“, който е останал на второ място в списъка на комисията. „Гласували са с 4:3 гласа против селекцията на нашия филм за Оскарите в момент, в който никой друг български филм няма международен показ. А ние имаме и номинирана актриса за „Оскар“ и „Златен глобус“ в главна роля – Мария Бакалова.
Ще кажете, че е лош късмет, но дяволът е в детайлите. Вотът очевидно е наказателен. И докато болезненият ни махмурлук от комунизма си отива, случайно има бивши агенти на тоталитарната тайна служба сред скандалните 4, които гласуваха срещу нас.
Тези хора са професорите, деканите на университетите, лицата, вземащи решения, тези, които създават общественото мнение ... Преди 8 години такива хора искаха да сменим заглавието на „Чичо Тони, Тримата глупаци и ДС“, обясниха Милева и Казакова.
Последвайте ни
0 Коментара: