Тихо и неусетно държавата се е отказала от практиката да спира камионите около националните празници, когато стотици хиляди пътуват. Това става ясно от отговори на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), цитирани от „Телеграф“.

Повод за питането е защо главни пътища бяха осеяни с тирове в часове на пикова натовареност по празниците около 6 и 22 септември.

Непрекъснати анализи

От агенцията обясниха, че извършват непрекъснати анализи на тежкотоварния трафик и при необходимост заедно с КАТ и ДАИ предприемат мерки за ограничаване на движението на камиони над 12 тона, за да се гарантира сигурността на пътуващите. 

„Според тези анализи през почивните дни през септември по автомагистралите, които са най-натоварените трасета от републиканската пътна мрежа, не са извършвани строително-монтажни работи, които да затрудняват пътуването на шофьорите или да ги пренасочват по алтернативни обходни маршрути“, казаха от агенцията.

Не по магистралите, а по първокласните пътища

По данни на пътуващи обаче критичните места по празниците не са били по магистралите, а по първокласните пътища с едно платно, където изпреварването на ТИР изисква навлизането в насрещната лента за движение.

Такива са всички участъци по пътя Русе-Бяла-Велико Търново, проход Шипка и проход на републиката, както и пътят Русе-София в участъка Ябланица-Плевен.

Това са отсечки, постоянно натоварени от движение на камиони, като последната е обходен маршрут от и до Дунав мост 2, докато трасето Ботевград – Мездра е блокирано заради изграждането на скоростен път там.

Смърт на пътя

„Неправилното изпреварване и навлизането в лента за насрещно движение са на второ място като причини за смърт на пътя след превишената скорост“, коментира председателят на Асоциацията на пострадали от катастрофи Владимир Тодоров.

Според него причината за това е липсата на магистрали.

„Където се изгради магистрала, жертвите и пострадалите веднага намаляват в сравнение с периода преди това, когато движението се е осъществявало по път с едно платно. Искаме ли да няма неправилни изпреварвания, отговорът е, че не трябва да има възможност за навлизане в насрещна лента за движение“, каза Тодоров.

Интереси и загуби

От Съюза на международните превозвачи са твърдо против ограниченията.

„Не трябва да се пречи на бизнеса да работи. Проблемът с изпреварванията е заради липсата на контрол върху водачите, както и заради все още недовършените магистрали и скоростни пътища.

Но защо ние да търпим вреди за това, че държавата не си върши работата?“, коментира изпълнителният директор на СМП Йордан Арабаджиев.

Според него спиране на камионите особено следобед в последния работен ден преди празници води до загуби както за производителите у нас, така и за превозвачите.