България е показала, че постига успех като държава, когато хората гледат в една посока. Иска ми се дори и да има спор, политиката да се превърне в инструмент на съгласието, колкото и измамно розово да звучи, коментира във Варна Томислав Дончев, водач на листата на ГЕРБ в Габрово и вицепремиер по еврофондовете и икономическата политика в кабинета „Борисов 2“. Той взе участие на кръгла маса на тема: „Икономика, енергетика и еврофондове“. На форума участваха още водачът на варненската листа на ГЕРБ Лиляна Павлова и кандидати за народни представители, кметът на морската столица и областен координатор на ГЕРБ Иван Портних, представители на бизнеса и на общините от областта.
„Не остана нито един инструмент за правене на политики, който да не е омаскарен и поставен под съмнение. Който и да спечели изборите, с какво ще управлява?! Няма да е с укази и декрети. Ще трябва да се ходи на Европейски съвет, да се правят обществени поръчки, концесии…“, обърна се към присъстващите на форума Дончев.
Той изрази категорично становище, че данъците не трябва да се повишават, защото „бизнесът има нужда да диша и да се развива“. „Моментът за вдигане на данъците ще дойде след 10 - 15 г., сега те не трябва да се пипат“, каза той.
 
„Създаденият вече от нас фонд за градско развитие за Северна България по линия на ОП „Региона в растеж” е със стартов капитал от 100 млн. лв. Това са средства за безлихвено и нисколихвено дългосрочно кредитиране за проекти, инициирани от бизнеса, в това число и публично-частно партньорство. Европейското финансиране ще позволи да се разгърнат най-различни проекти – търговски площи, паркинги на няколко нива, спортни обекти, аквапаркове, кино зали и др.”, коментира Лиляна Павлова и допълни, че ГЕРБ гарантира ускорено завършване на АМ „Хемус” в рамките на един мандат.
 
„Варна и областта могат да бъдат икономическия мотор на Североизточна България. Ще построим АМ „Хемус”, не за да заминават по нея младите хора, а за да осигурим добра основа за разгръщане на потенциала на региона”, категорична бе Павлова. По думите й във Варна учат 40 000 студенти, а учениците в областта са над 52 000. „С добро образование и квалификация те са човешкият капитал, от който бизнесът има нужда и който чрез новите производства в икономическата зона по протежението на Варненското езеро ще получи възможности за успешна реализация и много по-високи доходи”, изтъкна Павлова.
 
„Визията за 4-сезонен туризъм в региона трябва да се разгърне на юг - към  общините Аврен, Долни чифлик и Бяла, които имат прекрасни природни и културно-исторически дадености. Варна ще получи държавна подкрепа, за да се отвори с лице към морето, чрез разширяването на нова градска зона с условия за отдих и развлечение, за пасажерски терминал и експоцентър на територията на пристанище Варна Изток. Това няма да бъде за сметка на пристанищните мощности, защото предвиждаме разширяване и модернизиране на порт Варна Запад с шестте кейови места на ТЕЦ-а. Ще съдействаме за нови фериботни връзки, както и за ново рибарско пристанище в Аспарухово”, ангажира се Павлова.
 
Вицепремиерът от кабинета „Борисов 2“ квалифицира плана за развитие на областта като реалистичен, амбициозен, съвременен и авангарден:„Без да съм варненец, този план е добра програма за развитие на Варна и региона“. Дончев коментира, че общината е изгубила от това, че преди Иван Портних да бъде избран за кмет, е страняла от еврофондовете.
 
„Варна трябва да се отвори  и към останалата част от страната, не само към морето. Не можеш да бъдеш богат и да имаш бедни съседи. Изграждането на бърза връзка между София и Варна би отворило големи възможности пред бизнеса“, посочи Дончев. Той визира, че най-добрата рецепта за развитие на зона за иновации и растеж във Варна е тази на зона „Тракия“, край Пловдив. „Рецептата изисква засилено партньорство между всички общини. Трябва да се съчетаят хора, земя и транспортна връзка. Нещата си идват на мястото, когато всичко е в резултат на частна инициатива. Варна е в позиция да произвежда качествен човешки ресурс - градът е академичен, университетски център. И сега, трябва да решите най-трудната задача и да направите така, че този ресурс да бъде задържан“, коментира Дончев.
 
Вицепремиерът от кабинета „Борисов 2“ направи интересен паралел, като сподели, че ако държавата желае да стигне до определена дестинация, са й необходими – плавателен съд, капитан и маршрут. „Капитан имаме, екипаж – също, нека да обсъдим маршрута. Важно е този съд да не потъва, да бъде стабилен“, обърна се към гостите на кръглата маса Дончев. Според него е грешка, че пътят към благосъстоянието е свързан с друг вид държавно преразпределение. „Разпределението на парите през държавата не генерира богатство. Единственият вариант да бъдем по-богати, е да произвеждаме повече. Приоритет на приоритетите трябва да е растежът. 3,5 на сто икономически растеж е чудесен показател, но за Дания и Германия. България има задача да догонва, затова растежът трябва да е двоен – 7 %. Последните години се постигна повече производство, повече експорт, събудено вътрешно потребление“, разгърна тезата си Дончев.
 
Той посочи, че е дошло време за радикална административна реформа. И допълни, че позицията на екипа от юристи, който работи в тази посока е, че това ще отнеме 5 – 6 месеца. 
 
„С който и предприемач да разговарям, се оплаква или от липсата на адекватна пътна връзка, или от проблема с човешкия ресурс. Говорим за работници. Тук основен проблем е началният курс на обучение. Защо пропускаме факта, че един немалък процент от децата не стигат до средния курс?!“, зададе риторичен въпрос той. И очерта разписания в управленската програма на ГЕРБ приоритет, че ако е необходимо с държавна принуда, децата трябва да се стимулират да ходят на училище. В противен случай – семействата им ще бъдат лишавани от социални помощи. Дончев бе категоричен, че трябва да бъде възстановено достойнството но учителската професия. Той посочи, че двойното увеличение на техните заплати е реалистично в следващ управленски мандат.
 
Относно темата за газовия хъб „Балкан“ Томислав Дончев изтъкна, че голяма част от газовата инфраструктура ще минава през Варненска област.
 
Кметът Иван Портних на свой ред коментира, че през последните 2- 2,5 години над 300 млн. лв. инвестиции са влезли във Варна и са ускорили развитието й. Той припомни, че по данни на НСИ за 2015 г. Варна и регионът са на второ място в страната по преки чуждестранни инвестиции. „Фактът, че има изключително агресивно навлизане на нискотарифни авиокомпании, също илюстрира възстановения интерес към морската столица”, заяви още Портних.