Министерството на образованието и науката разрешава различните учебни програми, не знам какво биха правили там неправителствените организации. Това каза в предаването "Лице в лице" по БТВ психологът Ани Владимирова по повод дебата за джендър образованието.

В нашата наука има понятието "сексуална идентичност" и понятието "социална роля" – на сестра, на майка, на професионалист. През своя жизнен път децата се запознават както със сексуалната си идентичност, така и със социалната си идентичност. В подрастващата възраст децата се зaпознават със социалната си идентичност. Те играят роли на майки, на бащи, на различни професии. Ако вкараме нова роля, можем да ги объркаме, заяви Владимирова. В началната училищна възраст децата се осъзнават. Човек трябва да стигне до някаква степен на развитие на личността, за да разбира понятия като "трети пол". Тази възраст е ранна за въвеждане на подобни понятия. Този вид разговор е подвеждащ на ранна възраст.

Подвеждащо е да вкарваме детето в една посока, ако то не е попитало за това. При деца, които са гледали телевизионни канали, при които се показват разменени полове, се наблюдава една тревожност – това нарушава спокойствието му и то се обърква. Има една зона на сигурност на детето – тя не предполага въпроси как се чувстваш, като момче или като момиче, посочи психологът. Има деца, които са различни, но за това трябва да е подготвен светът на възрaстните.

Не трябва да сме консервативни, но да вкарваме категории, които са ранни за децата, за мен не е правилно. Всички разговори, които не са свързани със зоната на актуалното развитие на детето, са излишни. Това е като да ви разказват какви са извънземните и след това да имате страх от извънземните, въпреки че изобщо не сте ги виждали, коментира Ани Владимирова.

Моментът ми напомня за началото на 90-те години на 20-ти век, когато у нас изведнъж навлязоха нови религии и последва бум на детските самоубийства. Почваме да пречим все повече на инстинктите си. Унищожаваме ги и сега се чувстваме все повече изгубени, заяви още Владимирова.