Ден след като представителят на Генерална дирекция "Регионална политика" на ЕК Карстен Расмусен потвърди за пореден път в София, че Брюксел препоръчва дострояването на магистрала "Тракия" да стане с европейски пари, но и под европейски контрол, българските власти обявиха окончателното си намерение да финансират проекта с бюджетни средства.
Идеята за включване на "Тракия" в Оперативна програма "Транспорт" (ОПТ) отпадна след две последователни срещи във вторник вечерта между ръководството на Национална агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ) с министрите на финансите и на транспорта.

Предложението за европейско финансиране и контрол върху проекта, който през последните години стана нарицателно за корупция и управленски пазарлъци под масата, дойде от Брюксел, след като от там спряха проведените миналата година търгове за избор на строител за две отсечки от магистралата. Причината беше дискриминация на чуждестранни фирми в условията на конкурсите.

Първоначално ръководството на НАПИ прегърна идеята и я обяви за напълно реалистична, въпреки мнението на регионалния министър Асен Гагаузов, че така ще се забави строителството.

Впоследствие се оказа, че България няма и готовност за реализация на предложението. Въпреки че има изготвени проекти за трите недостроени отсечки на "Тракия", оценката за въздействие на околната среда (ОВОС) не отговаря на европейските изисквания. Освен това тръжните условия на пътната агенция също се разминават с европейските.

Наскоро от НАПИ заявиха, че са изготвили нова методика за провеждане на конкурси, оценка на тръжните документи и т.н., които са съобразени с правилата на ЕС, но тя не е представена за одобрение на Управляващия орган на оперативната програма. Т.е. агенцията не може да провежда конкурси за пътни проекти с европейско финансиране.

ЕК е предложила да финансира *Тракия", но само при пълна готовност на агенцията да изпълни всички високи европейски изисквания, а такава липсва. За да се премине към процедура на промяна на ОПТ, която вече е одобрена от Брюксел в определен вид, НАПИ трябва да представят около 100 страници с аргументи защо "Тракия" трябва да бъде включена в програмата и още 50 страници аргументи защо друг проект трябва да отпадне. Нито една страница не е депозирана от НАПИ до Управляващия орган на програмата в транспортното министерство.

Слабата подготовка на агенцията за усвояване на европейските пари за пътища беше изтъкната от Карстен Расмусен във вторник по време на конференция за инфраструктурата у нас. Той заяви, че две години след старта на ОПТ, по която се предвидени близо 1 млрд. евро за пътища, липсват готови проекти.

"Цели" 30 млн. лева заделени за строежа на "Тракия"

В бюджета на НАПИ за тази година са предвидени 30 млн. лева за стартиране на строителството на 120-км отсечка Стара Загора – Карнобат. Трасето се оценява на около 300 млн. евро. Това означава, че фирмите, желаещи да строят пътя, могат да се надяват на най-много 5% авансови плащания, ако изобщо се стигне до избор на изпълнител през тази година.

"Продължава търсенето на механизми за реализация на строителството и през 2010 г. НАПИ и транспортното министерство ще използват максимално правомощията и ресурса си в намирането на ефективна схема на дофинансиране на лотовете и през следващата финансова година, въпреки размерите на икономическата криза и нейните негативни отражения", се казва в съобщение на пътната агенция до медиите. /Медиапул