Заради коронавируса бизнесът на линейките-копърки процъфтява. Частници искат по 750 лв. за да превозят пациент в рамките на София, пише Труд бг.

Между 800 и 1000 лв. искат на пациенти от Бургас, за да бъдат транспортирани до столична болница. Голяма част от фирмите са в сивия сектор и не плащат никакви данъци.

В чакалните на големите лечебни заведения има листовки на различни собственици на частни линейки с обещания за бърза и качествена услуга. Тарифите на линейките-копърки често се определят според джоба на пациента.

Да сложат край на нерегламентирания медицински транспорт чрез законови промени са решили депутатите в последните дни на парламента.

Вносители на новите текстове са патриотите. Те предвиждат да има изискване за необходимото медицинско оборудване, както и за екипите, които ще обслужват пациентите. ДАИ ще контролира техническото състояние на колите, а РЗИ качеството на медицинското оборудване.

Очаква се промените в Закона за автомобилните превози, които регламентират дейността на частните линейки да влязат в за първо четене в зала в през следващата седмица.

“Трябва да се сложи ред в частните медицински превози, за да може да се гарантират истински медицински услуги. Не е решен и проблемът с болничните линейки”, коментира председателят на ПГ на ГЕРБ д-р Даниела Дариткова.

“В момента има две понятия - Спешна медицинска помощ и Медицински транспорт, свързани с транспортирането на болни до лечебните заведения.

Медицинският транспорт се осъществява предимно от частни линийки, като една част от тях - не повече от 5-6 фирми се опитват да предоставят качествен медицински транспорт, а останалите са в сивия сектор на линейките копърки, разказа депутатът Борис Ячев от Обединени патриоти, който е сред вносителите на промените в закона.

Той обясни, че само в София има 55 частни линейки, а в страната били над 180. Около 95% от тях били без медицинско оборудване, имали най-много по някоя стара носилка и не предлагали придружаващо медицинско лице.

“Плащаш за спешна помощ, а получаваш таксиметрова услуга с микробус”, коментира Ячев. Според него голяма част от този тип линейки действат като ало-измамници.

Депутатът припомни случай от октомври, когато мъж издъхна от COVID, докато чака линейка, а шофьорът на пристигналата частна линейка се опитал да реанимира загиналия мъж.

Тогава от фирмата твърдели, че шофьорът има медицинско образование, но се оказало, че той е бакалавър-икономист.

Цигани купували бракувани линейки от Европа, с които след това се правели на спешна помощ. До февруари, м. г. и частни лица можеха да регистрират линейки в КАТ, където никой не се интересува кой ще управлява автомобила със специално предназначение.

След скандални случаи, като изсипване на труп от такава линейка пред университетска болница, измамени и зарязани болни, бе направена промяна в Закона за движение по пътищата, която забрани регистрация на линейки от частни лица.

В последствие находчивите цигани регистрираха фирми и продължават да се правят на Спешна помощ.

Без регулация

Не проверяват оборудването, регистрират на доверие

Частните линейки, регистрирани като автомобили със специално предназначение са само за медицински транспорт. Те нямат право да карат спешни случаи.

В КАТ регистрират на доверие като линейка всяка внесена трошка от чужбина. Достатъчно е собственикът ѝ да представи чуждестранния талон и да декларира, че иска да регистрира колата като транспортно средство със специално предназначение.

Това се вписва в талона и притежателят на трошката се превръща в горд собственик на частна линейка.

Няма никакви изисквания за медицинско оборудване, както и затова кой ще извършва дейност. Частните линейки не са превозни средства със специален режим на движение. Освободена са само от данък МПС.

След регистрация в КАТ частните линейки се вписват в публичния регистър на обектите с обществено предназначение в РЗИ.

Над 100 фирми предлагат услугите в интернет

Има ценоразпис за качване или сваляне на човек по стълби

Министерство на здравеопазването изцяло контролира линейките на Системата за спешна медицинска помощ. Те са със статут на автомобили със специален режим на движение.

Петдесет лева за транспорт на болен от адрес до болница в рамките на София е най-ниската и масова тарифа, която фирмите за транспорт на болни или т. нар. частни линейки искат на клиентите.

Офертите стигат и до 1000 лв., като оскъпяването зависи от това каква линейка искате, с какво специализираното оборудване, дали имате нужда от медицинско лице, предоставено от фирмата или имате нужда от АТВ линейка или джип линейка, както и реаномобил.

Консумативите, както и използването на медицинско оборудване и медицинските манипулации по време на транспортирането, са включени в цената.

С болния безплатно се транспортира един пътник. Превозът на COVID болни също е по-скъпа услуга - най-евтината оферта е от 135 лева.

Има и ценоразпис за носене по етажи - само ако няма асансьор или в случаите, когато асансьорът е прекалено тесен то тогава се заплаща за носене на етаж.

Например оферта за целта “цени - 12 лв. на етаж до 60 кг., 18 лв. на етаж от 60 кг до 90 кг., 24 лв. на етаж над 90 кг.”

По неофициални данни над 100 сайта само в София предлагат услуги на частни линейки. Проверка откри фирми без регистрация в Регионалната здравна инспекция, както и без международен лиценз за превоз на пътници - две задължителни компоненти, за да функционират като частни линейки.

Една от фирмите дори не знаеше, че трябва да отговаря на такива критерии и няма нито едно от двете, въпреки че на сайта им има услуга - превоз на болни в чужбина.

Медикът е задължителен в екипа на линейката

Националната здравна служба ги регулира на Острова

Министерство на здравеопазването изцяло контролира линейките на Системата за спешна медицинска помощ. Те са със статут на автомобили със специален режим на движение.

В Обединеното кралство освен “официалните” линейки на Националната здравна служба (НЗС), оперират частни, доброволни и благотворителни доставчици на този вид транспорт.

Бизнесът се оценява на около 800 милиона английски лири годишно. Всички частни линейки са задължени по закон да бъдат регистрирани в Комисията за качество на грижите (ККГ), при същия режим на проверка като службите на Националната здравната каса. ККГ е изпълнителен извънведомствен публичен орган, спонсориран от Министерството на здравеопазването и социалните грижи.

При одобрение частните линейки сключват договор с Националната здравна служба и получават лиценз за реагиране на спешни обаждания на телефон 911 (съответстващ на 112 в Eвросъюза). В частните линейки на Острова е задължително да има екип от минимум двама души - шофьор и сертифициран медик (техник, санитар, медсестра или лекар).

От Сливен до Ямбол и обратно - 70 лева

Частни линейки в Сливен няма. Но в един от посещаваните сайтове за обяви може да се открие такава услуга в съседния Ямбол.

Разстоянието между двата града е 30-ина километра. Позвъняхме на публикувания телефонен номер.

Отсреща ни обясниха, че транспортът от Ямбол до Сливен с линейката ще струва 70 лева. Помолиха, ако искаме да използваме линейката, да се обадим по-навреме, защото шофьорът можело да е зает или пък да извършва в момента транспорт.

За сравнение, от голяма таксиметрова фирма в Сливен ни съобщиха, че с такси пътуването от Ямбол до Сливен ще струва 25 лева или почти три пъти по-евтино.

Благоевград

Ползват ги за превоз в Гърция

По лев на километър взимат частните линейки в Благоевград. Те са само две. Ако се наема и лекар за транспортирането, услугата се качва със 100 лева, толкова е тарифата на медиците, за да придружат болен.

Често линейките се ползват и за превоз на болни в Гърция, Румъния или Македония. Там тарифата е по договаряне.

Шумен

200 лева до Варна

Частните линейки в Шумен са няколко, услугата не е много развита, но затова пък е скъпа. 50 лева е цената за пациент, който трябва да бъде превозен от дома си до МБАЛ-Шумен.

Освен това зависи колко е тежък и от кой етаж трябва да бъде свален. 200 лева струва, ако неподвижен болен, трябва да стигне с медицинското такси от Шумен до Варна /по магистрала са 100 км/. Това са базисни цени и не включват екип и апаратура.

Варна

Возят за 30 лв., с лекар цената е тройна

Частните линейки във Варна масово вземат по 30 лв. за транспорт на болен от къщи до здравно заведение, при изписване от болница или за транспорт до хоспис. Цената е за повиквания в рамките на града.

За крайградските местности и прилежащите села тя или е фиксирана на 60 лв., или се искат допълнително по 1 лв. на км. Ако обаче в заявката се посочи, че трябва да има придружаващ лекар, тарифата скача до 90-100 лв.

Десетина сайта предлагат подобни услуги за Варна.

Всички искат добавка, ако в сградата няма асансьор. Тя варира от 4 до 10 лв. за етаж. Една от фирмите е направила и ценоразпис според тежестта на пациента.

Ако той е до 100 кг и линейката е извикана през деня, цената е 30 лв., а за по-пълни е 50 лв. През нощта стандартната тарифа скача до 80 лв., а за транспорт на болни с наднормено тегло е по договаряне.

Бургас

Двойно за пациент с коронавирус

Частна линейка от Бургас до София струва 1 лев на км в двете посоки, т. е. около 800 лева, ако пациентът обаче не е болен от коронавирус. Ако е с COVID 19, то тогава цената скача двойно, тъй като трябва да се изпрати специален екип със специална апаратура и кислород за обдишване.

Иначе в рамките на морския град частни линейки се използват рядко. Бургазлии, които са викали линейка за свои близки със сърдечни проблеми, обаче споделиха, че не са знаели един важен факт.

Когато се позвъни на тел. 112 и се прецени, че пациентът трябва да се хоспитализира, той /или близките му/ има право да си избере в коя болница да бъде откаран.

Пловдив

100 лв. за пациент с COVID

Частните линейки в Пловдив взимат по 100 лв. за транспортиране на болен с положителен тест за COVID-19, за другите пациенти цените тръгват от 20 лв., ако няма да се ползват услугите на носач.

Ако при качването на болния помага един носач, цената става 30 лв., при двама - 50. Транспортирането извън Пловдив струва 40 лв., ако е до 20 км, при разстояние над 20 км цената е по договаряне.