Важно! Потърпевшите от кошмара в Тимишоара могат да изкарат над 1000 лева обезщетения от "Райън еър"
Да готвят иск „за урок“ на авиокомпанията, съветва председателят на Комисията за защита на потребителите
„Преживяването беше кошмарно, бяхме излъгани, подведени“, каза Илиев. По думите му хората са били „нагъчкани“ в неголяма зала, едва десетина души са били настанени в хотел. Нямало достатъчно места дори за сядане, децата плачели, хората не били подготвени за подобна ситуация – нямали леи, нито къде да обменят пари, за да си купят вода и храна. Румънските власти им отпуснали на три пъти ваучери, за да могат да пазаруват, но в един момент дори свършила храната в кафенето.
„Имаше ескалация, хората искаха да блокират изходите, да пречат на полети“, разказа Илиев.
Той и част от пътуващите ще заведат граждански иск „за немалка сума“ срещу „Райън еър“. Във вторник те имат среща с омбудсмана, за да разговарят по въпроса.
„Имаше група италианци, която беше настанена в хотел и сутринта беше извозена към съответната дестинация. Ще поискаме сума, която няма да е малка, за да може да послужи за урок, за да не се гледа на българите като на хора втора ръка“, посочи Илиев.
„Разбира се, че българите, които бяха изоставени на летището в Тимишоара, могат да си търсят правата и винаги съветвам хората да предприемат действия, за да защитят правата и да бъдат обезщетени, ако са претърпели конкретни вреди“, заяви председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов.
„Това е един изключително неприятен случай, който се дължи на лошото време и на това, че този конкретен пилот е взел решение да отиде в Тимишоара. По информация, която имаме, по същото време на летището в София е имало още шест или седем самолета, които в крайна сметка са кацнали. Според мен би трябвало и нашите власти, в лицето на Гражданска въздухоплавателна администрация, в контакт със съответната агенция в Ирландия да изясни причините за това решение“, коментира той.
Маргаритов посочи, че макар да е нискотарифна, компанията трябва да поеме грижата за хората в подобна ситуация. „Има регламент, който важи на територията на целия Европейски съюз, и в него ясно и точно са описани правата на пътниците в такива случаи. Хората имат право на храни, напитки, а когато става въпрос за закъснение с повече от пет часа, те имат право и да се откажат от пътуването изобщо, да получат парите си обратно, като сами организират придвижването си оттам нататък. Когато става въпрос за закъснял или отменен полет, говорим и за обезщетение от порядъка на 250 – 600 евро в зависимост от дестинацията“, каза Маргаритов.
„Нискотарифни, високотарифни – това е пасажерски жертон. Това са авиокомпании, които действат съгласно общоевропейска рамка и са длъжни да обезщетяват пътниците си, когато настъпват подобни хипотези, вкл. когато това се дължи на обективни причини, каквито са лошите метеорологични условия“, подчерта Маргаритов.
На сайта на Европейския потребителски център има калкулатор, с който всеки може да изчисли какво обезщетение трябва да получи.
„Всички пътници, които са засегнати и смятат, че правата им не са били удовлетворени, трябва да пазят всякакви документи за разходи, които им се е наложило да правят и да ги предявят с иска към авиокомпанията. Ако не срещнат разбиране, да се обърнат към КЗП, Европейския потребителски център, омбудсмана“, препоръча Маргаритов.
Последвайте ни
0 Коментара: