Таксиметровите шофьори няма да могат да „помпат“ сметката на клиентите като надписват на таксиметровия апарат изминатите километри.

За целта на фискалния бон от електронния таксиметров апарат ще трябва да бъдат отпечатвани не само краен час на пристигане, а и начална дата и час на превоза, обясни за „Труд News” Кирил Ризов, почетен председател на „Съюз Такси“.

Започнала е работа по промяна на Наредбата за таксиметров превоз на пътници, става ясно от отговор на министъра на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков на парламентарен въпрос. В министерството е била формирана работна група, която да подготви необходимите промени.

Но работната група е взела решение, че са необходими и промени в Закона за автомобилните превози, на базата на които да бъде приета изцяло нова наредба. В нея ще бъдат регламентирани не само типа на таксиметровите апарати, но и функционалните изисквания към тях, както и реда за контрол на оборота на такситата.

За да не могат недобросъвестни таксиметрови шофьори да надписват сметките на клиентите е необходим ъпгрейд на софтуера на част от електронните таксиметрови апарати с фискална памет, а където това не е възможно – подмяната им с нови.

По време на обсъждане на промените в Министерство на транспорта от таксиметровия бранш са предложили да бъде даден по-дълъг срок, в койно тези правила да бъдат изпълнени – до 7 януари 2025 г., става ясно от отговора на министър Гвоздейков.

От Националната агенция за пирходи са поискали в Закона за автомобилните превози да бъдат записани техническите и функционални изисквания към фискалните устройства на такситата от гледна точка на прилагането на Закона за ДДС.

От сдружението с нестопанска цел „Съюз такси“ дори са подготвили предложения за промени в наредбата за таксиметровите апарати, които да бъдат разгледани от работната група след приемане на необходимите промени в Закона за автомобилните превози.

Идеята е електронните таксиметрови апарати с фискална памет (ЕТАФП) да бъдат тарифирани, ремонтирани и пломбирани само в регистрирани работилници за такива апарати.

В пунктове на Български институт по метрология един път годишно задължително да проверяват ЕТАФП на таксиметровите автомобили, ако не се налага текущ ремонт на апарата или претарифиране с нарушаване целостта на пломбите. Данните във фискалната памет не може да бъдат променяни.

В наредбата може специално да бъде записано, че контролните органи имат достъп до данните за реализираните обороти с помощта на лаптоп. Фискалната памет (ФП) на електронните таксиметрови апарати (ЕТА) ще трябва да осигурява възможност за дневно, месечно и годишно отчитане на оборотите.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук