Приема се, че при 30 пролетени часа годишно пилотите са много добре натренирани, което не вярно.

Безопасността на полетите се решава с полети! Колкото повече лети един пилот и то в трудни условия, толко по-добре е подготвен за бойни действия и в състояние да се справи с всяка възникнала аварийна ситуация във въздуха. 

Това каза пред БНР о.р. полк. Любен Лозанов, дългогодишен военен пилот, отговарял за безопасността на полетите в Щаба на ВВС, и подчерта, че преди години един пилот е имал средно по 130 часа годишно, като е летял във всякакви условия:  

"Сега летят с много голямо напрежение и се опитват да изпълняват задачите, които им поставя държавата. И се съобразяват с тези ресурси, които тя им е отпуснала.

И когато вместо 36 изправни самолета, колкото се полагат на една авиобаза, и гарантирано гориво и резервни части за всеки пилот да прави поне по 100 - 120 часа, естествено, че това е много голям проблем". 

"Ремонт на самолети може да се извършва или от завода - производител, или от сертифицирани от него заводи или фирми. На този L-39 не знам какъв е бил договорът за извършения му ремонт - дали в него въобще е включен елемент - модернизация, или просто - ремонт, за да се удължи полетният ресурс на самолета", посочи той.

По думите му трудно може да се търси някаква причина в това, че самолетът е бил на капитално-възстановителен ремонт.

Опитали ли са да капитулират загиналите?

"Катапултирането на този самолет е възможно, все пак трябва да има поне 200-300 метра височина. Обикновено се катапултира, когато има отказ на техниката, или ситуация, при която пилотът преценява, че не може да излезе безопасно от нея. 

За въздушни демонстрации полетите са обикновено на много малки височини", коментира той и подчерта, че комисия трябва да установи изправността на системите за катапултиране и дали е имало опит за катапултиране:

"По досегашните информации такъв опит няма".

Полк. Лозанов подчерта, че това е "смърт при изпълнение на служебните задължения, т.е. това е най-висшата категория":

"Не трябва така лекомислено някои хора да подхвърлят за виновни, обвинения и наказания. Още е много рано за това".

Политиците трябва да поискат собствените си оставки,

защото дават определени ресурси на командването на ВВС, но не поемат политическата отговорност да му кажат с това гориво и с тези части можете само да излитате и да кацате. ... С 30 часа това не става. ... 

Искат оставки, а осигурихте ли тези хора, дадохте ли им самолети, дадохте ли им гориво. Нищо не им дадохте, а сега те са виновни. Мисля, че не е достойно", коментира дългогодишният военен пилот.